Forum

Aspargesbed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Aagerup, 29. marts 2013 kl. 10.41

Vi har et smalt bed mellem østmuren af vores hus og en flisegang.
Jeg overvejer, at plante asparges i bedet....nogen erfaringer om dette? Hvor bredt skal bedet minimum være eller vil rødderne bare finde vej ned under fliserne? (Jeg mener at huske, at jeg har set en fin aspargesplante, der voksede i en revne mellem et hegn og et fortorv). Kan man evt. også blande nogle blomster i rækken?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2013 kl. 11.29

Hej Lene Aagerup

Jeg har erfaring - men fra et bed på 80 cm bredde langs en vestmur. Bedet var skygget en del af eftermiddagen og afgrænset af en flisegang.

Jorden var sandet og meget mineralsk - passer jo godt nok med, at asparges kan trives som selvsåede planter i klitterne (den såkaldte gråklit, hvor der er lidt mere variation i plantesamfundet).
Fugt var der nok af - ingen tagrender eller udhæng.
Aspargesplanterne blev omkring 1,5 meter høje - de havde tendens til at vælte ud fra muren efter regn og sent på sommeren. (Kan klares med opbinding).

Flisegangen og jordoverfladen var i samme niveau - derfor var det vanskeligt at komme til at tilføre den mængde kompost, som skal til, hvis man gerne vil høste grønne asparges, når planterne er blevet nogen år gamle.
Jeg løste det ved at lægge tang ud omkring planterne og holde jorden helt dækket med tang hele året rundt. Tang ligger forholdsvis stabilt på jorden - solsortene lavede dog lidt om på det, så jeg måtte forbi med kosten engang imellem ;-)

Men det blev ikke til nogen tilfredsstillende høst - så jeg gravede planterne op og komposterede dem.
I stedet har jeg har etableret et aspargesbed i et højbed i urtehaven, hvor der er fuld sol og let at komme til at lægge kompost og tang ud. Opbindingen er ikke nødvendig for at jeg kan færdes. Det er nu tredje vækstsæson for disse planter, så dette forår har jeg forventning om at kunne høste lidt hver anden dag i en månedstid.

Kombinere asperges med blomster - god ide.
Du kan især overveje blomster, der ikke kræver bearbejdning af jorden men blot kan sås øverligt og hives op om efteråret. Morgenfrue for eksempel.

Har du kig på stauder er det nok vanskeligere (ikke ret mange af dem trives med den mængde næring, som asparges skal have for at give højt udbytte).
To planter som også blomstrer (men som ikke hører med i det almindelige staudeudvalg selv om de er flerårige) og som giver et tidligt og spændende indslag i salatskålen er havesyre (orange/brune blomster) og skorzonnerrod (gule blomster).

Hvis du har tid kan du få god vejledning om aspargesdyrkning ved at gå ind i Havenyt's arkiv - søgeordet er "Asparges".

Jeg håber, du får fundet en god løsning på tilplantning af bedet !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Aagerup, 29. marts 2013 kl. 17.55

Tak for fint og uddybende svar....jeg må vel så konstatere, at det ikke er nogen god ide:(

Nyt svar til emnet »Aspargesbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Aspargesbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider