Forum

Hvordan får jeg min humle væk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene Ramfeldt, 1. april 2013 kl. 15.47

Jeg har en stor humle i hjørnet af haven som breder sig over det hele. Jeg er meget træt af den og har i dag været i kamp for at få den helt ned. Desværre er der nogen der har lagt en stor sten - måske for at få den væk - oveni rødderne - så jeg kan ikke komme helt ned til dem. Og den er for stor til at jeg kan flytte den.
Har nogen et bud på hvordan jeg får humlen væk? TAK på forhånd;-)
Hilsen Malene

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. april 2013 kl. 15.57

Det er umuligt at få den væk, vi har den også i haven, den mindste rodstump og en ny plante er på vej, jeg gør det at jeg klipper den ned så snart jeg ser et skud, men alligevel så kommer der hele tiden nye.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. april 2013 kl. 17.08

Måske med en kraftig ukrudtsdug over hele området, som kan ligge der nogle år?

Selvfølgelig ikke ret smukt, men man kan jo lægge flis på eller sætte en masse krukker der, som skjuler dugen...

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. april 2013 kl. 19.22

Hej Malene Ramfeldt

Lige et tip til overvejelse - i Havenyts arkiv er der beskrevet en metode til at få flyttet store tunge sten.
Skriv i søgefeltet "flyt tunge sten med rundstokke".

Måske nogle flinke folk i din venne- eller familiekreds - eller måske naboen ? - kan gi' en hånd med at få den sten væk, som forhindrer, at du får fri adgang til humleplantens rødder.....

Anja Egeriis's råd er ihvertfald velprøvet - og kan gennemføres med ukrudstdug som hun foreslår. Er det lettere for dig at skaffe kraftig sort plastik også kaldet "roekule-plast" kan det bruges i stedet for ukrudtsdug.

Med venlige hilsner fra
Lone

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Ramfeldt, 1. april 2013 kl. 19.37

Tusind tak for begge forslag - sten og ukrudtsdug - dog har jeg lige et spørgsmål ang. dugen:
Den har lagt skud i mange år og de løber langt - kan jeg nøjes med at lægge dug på selve roden?

Tusind tak for hjælpen.
Mange hilsner Malene

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. april 2013 kl. 19.42

jeg kan kun sige at her er der afprøvet alt og jeg mener alt, humlen sender bare rodskud ud på mere end 10 m. helt over i hækken, der findes flere arter af humle nogle er simpelhen ikke til at kvæle, jeg vil hellere ahve skvalderkål i haven end humle.

Så enten skal man tømme sin have fuldstændig hive hæk, træer, ja alt skal op, hvis man skal kvæle den, så kan man jo håbe at der ikke ligger en lille bitte stump rod, for så kommer den igen.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 11.48

Snig dig i nattens mulm og mørke ud med en vatpind fugtet med en smule Herbatox og dup de grønne dele af humlen og sørg så for at brænde vatpinden.
Det nummer prøvede jeg for over 40 år siden. De første dage skete der ingenting, siden begyndte dyret at vokse med rivende hast og splattede så fuldstændig ud. Resterne blev kremeret, alt hvad jeg kunne samle sammen.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 25. april 2013 kl. 12.52

Sødt forslag :-O
Bortset fra det forkastellige i at bruge gift i private (og andre) haver, så kan man læse følgende om Herbatox på www.middeldatabasen.dk/product.asp?productID=50669

Salg, anvendelse og opbevaring af midlet er forbudt i Danmark!

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 25. april 2013 kl. 13.02

Jeg har sået græs på stedet, efter nogle år var den væk. den havde rodskud 3-4 m fra plantens centrum.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 27. april 2013 kl. 20.38

Selv om salg anvendelse og opbevaring af stadset (Herbatox) er forbudt, kan det saghtens være, der står en sjat på hylden et sted hos en gammel havemand.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. april 2013 kl. 21.04

Hej Malene.

Jeg har en metode, som er 100% effektiv, også mod rodskud, uden du skal hen og flytte store sten, og se på grim plastik i flere år.
Du kan kontakte mig på mail: merekorn@pc.dk

Mvh. Hans

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Ravnkilde Nielsen, 11. oktober 2013 kl. 11.03

Hej Hans .
jeg er ny bruger på siden, og så dit indlæg i til Malene.
jeg har humle snart alle steder i min have ,og kunne godt bruge dit 100% effektive råd ,hvis det er ok at kontakte dig på din mail adr.
Mvh Kirsten

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. oktober 2013 kl. 11.18

Hej Kirsten.

OK

vh. Hans

Nyt svar til emnet »Hvordan får jeg min humle væk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan får jeg min humle væk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider