Forum

Grøntsager i Arktisk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bent Olesen, 11. april 2013 kl. 2.51

Herved vil jeg starte denne tråd om hydroponic dyrkning i Arktisk
Lidt fakta: I Grønland koster grøntsager rigtig meget, når der er noget på hyldene, og så er det til halvråddent - vissent og sikkert behandlet med #*}<#}*# som vi ikke ved for holdbarhed ( synsmæssigt) kinakål er kun halv størrelse, fordi man har simpelthen skrællet de kedelige lag af - men prisen er ikke nedsat.
Jeg har nu arbejdet i flere år på at finde systemer / anlæg som passer til det arktiske samfund. Det vil sige så enkelt som muligt, da der jo ikke lige er en forhandler lige om hjørnet.
Jeg har fulgt med her på hjemmesiden om LED belysning og har også købt LED lys ud fra jeres dejlige forum.

Jeg fokuserer på tre områder i øjeblikket. Det ene er "deep water culture" hvor jeg dyrker salat - 2 område er "microgreens." Og 3 område er "Hydro fodder" ( rug dyrkes som microgreens )

1 område (salat) kører godt, der er mange muligheder for at skaffe salat frø / gødning o.s.v. til formålet

2 område ( microgreens ) er det straks sværere at skaffe udstyr og frø i større partier til rimelige penge - da microgreens ikke er særlig kendt i Danmark.

3 område ( Hydro fodder ) er også svært at skaffe udstyr og såsæd ( rug )

Slår man op på internettet om microgreens eller Hydro fodder får man en masse fra USA og Australien, men fragt mv. Er meget omstændig til Grønland - som skal gå via Danmark.

Mit oplæg til forummet er især punkt 2 og 3 om der skulle være nogen som har gode ideer / kontakter / indlæg / spørgsmål

De bedste hilsner
Bent Olesen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 11.43

Medmindre du er oppe på Thulekanten, kan du vel bruge ganske ordinære dyrkningsmetoder i sæsonen, hvis du ellers kan få isoleret dine bede mod permafrosten og de koldeste vinde, altså noget med dobbeltvægget væksthus, der kan tåle en passende snebelastning og isoleringsmåtter ned i dybden. Lyset skulle ikke sætte grænsen medmindre du er meget højt nordpå. I både Norge og Sverige dyrker man rug, havre og kartofler ganske højt mod nord (over polarkredsen).

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Olesen, 25. april 2013 kl. 15.13

tak for svaret Poul Børge Pedersen

Mit mål er at dyrke indendørs, og der er hydroponic dyrknings systemer at foretrække.

Jeg er godt klar over at hydroponic, dyrknings systemer ikke er så udbredt i DK. Det samme som microgreens.

Men der da nogle webfirmaer som sælger systemerne, så der må da være nogen som prøver systemerne af. Det samme med aquaponics dyrknings metoder.

Det er en dialog om hydroponic, aquaponics, microgreens og Hydro fodder - jeg er jo godt klar over at DK ikke har det store behov for disse systemer, men det bliver jo også vinter i DK, hvor man importer grønsager fra udlandet, men hvorfor ikke lave dem selv.

Hilsen Bent B. Olesen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 17.19

Min erfaring med indendørs dyrkning begrænser sig til stiklinge- og frøformering i sluttet luft, så jeg melder pas - men held og lykke med projektet. Forresten er der i det allernyeste nummer af Samvirke, brugsforeningernes medlemsblad, en artikel om en fyr, der dyrker krydderurter til familiens behov hydroponisk, i potter hængende snore i et vindue. Prøv www.windowfarms.com og www.windowfarms.dk
venlig hilsen
Poul Børge P.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axel Jensen, 30. april 2013 kl. 9.38

Hvad med at kontakte nogle af de firmaer, som sælder det du efterspørger. Du kan foreslå, at du gerne vil gøre forsøg for dem, så de kan se, hvad tingene kan bruges til i de koldere områder iblandt os.
ax-

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Olesen, 30. april 2013 kl. 21.01

Hej Axel Jensen

Tak for dit forslag, og det er den god ide

Jeg vil lave forslag til - arktisk forsøg - som sendes til virksomhederne og se hvor interesseret de vil være når de er medvirkende til at udvikle konceptet, som de selvfølgelig vil have fortrinsret på. Evt. Designbeskyttelse

Hilsen Bent B. Olesen

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. april 2013 kl. 21.16

Har du skelet til islandske forhold? De har jo også et hårdt klima, men kan dyrke grøntsager og bananer i væksthus...

Nyt svar til emnet »Grøntsager i Arktisk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grøntsager i Arktisk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider