Forum

Er der forskel på kompost og kompostjord?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 27. maj 2004 kl. 9.33

Jeg ser mange steder, også her på siderne, begreberne kompost og kompostjord brugt i flæng. Er det det samme, eller er kompostjord almindelig jord iblandet kompost?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. maj 2004 kl. 10.10

Se det er jo et godt spørgsmål, da det jo er vigtigt, at vi er enige om en konsekvent brug af ordene. Efter min mening bruges ordene således – eller måske rettere bør bruges således. Jeg er ikke engang sikker på, at jeg altid selv har brugt ordene konsekvent i mine artikler,

Kompost jord er et udtryk, som bliver brugt af kommunerne om det produkt, som man kan hente gratis på genbrugspladser. Det er kompost, men desværre omsætter man de fleste steder al den gode kompostmateriale til et produkt, som ligner jord, og som ikke giver føde til regnorme m.m. i jorden, Det virker totalt dødt i forhold havekompost. Denne kompost ligner jord. Så hvis vi alle kunne blive enige om kun at anvende udtrykket kompostjord om det produkt, så vil forvirringen blive mindre.

Jeg mener, at vi om vores gode havekompost kun skal bruge udtrykket kompost, og så tilføje helt omsat, delvis omsat osv. for at præcisere, hvilken struktur komposten har.

Forvirringen bliver iøvrigt ikke mindre af, at de firmaer, som sælger forskellige færdigblandinger af kompost, muldjord,sand osv. også bruger udtryk som kompostmuld. Men her kan man spørge og få information om produktet.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 28. maj 2004 kl. 11.30

Thompson & Morgan bruger konsekvent udtrykket "seed compost" i deres anvisninger. Det kan umuligt oversættes til kompost, da det vil være alt for kraftigt at så i. Men måske bruges begrebet anderledes på engelsk.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. maj 2004 kl. 17.33

Jeg har slået efter i en engelsk havebog, og her taler man om seed, potting and multipurpose compost mix til at så og plante i. Så seed compost er jeg ret sikker på er det, vi kalder såjord. Dvs. med et ret lille indhold af kompost.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 29. maj 2004 kl. 9.54

Når vi nu taler om kompost... Du nævner ormekompost i dine artikler. Vi har røde orme i kompostbunken, er det dermed ormekompost vi har? Det ligner nu helt almindelig kompost, og er kun 1/2 eller 1/3 omsat, da der først kom gang i bunken da jeg lavede en ny kompostplads for et par måneder siden.

Hvis det er ormekompost, kan vi så bruge den på samme måde blot i mindre mængder? Og kan man jorddække med halvt omsat ormekompost?

Nyt svar til emnet »Er der forskel på kompost og kompostjord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Er der forskel på kompost og kompostjord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider