Forum

Opstamning af æbletræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Gade, 6. juni 2013 kl. 16.49

hej

jeg har podet nogle æbletræer ved en kopulering podning i foråret. Nu er de ved at skyde nogle skud ud der er 20 cm lange ca. 3 skud på hvert æbletræ.

jeg kunne godt tænke mig, at det blev til nogle fine opstammet æbletræer.
-hvordan gør jeg det og hvornår skal det det gøres og hvilken af skudene skal man skære af?

MVH benjamin

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. juni 2013 kl. 22.23

Hej Benjamin.

Når jeg har podet og jeg skal til at forme træerne vælger jeg det kraftigeste lodrette skud og fjerner de andre . Det lodrette skud bliver bundet op af en bambuspind . På denne måde er jeg sikker på at have styr på væksten .

Hilsen Søren .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 6. juni 2013 kl. 23.06

enig.. hvis du kun beholder det ene skud vil planten bruge krudtet på det sidste skud og den vil vokse hurtigere opad. Og det må være målet når med tiden vil have opstammet træer.
Fremover skal du hele tiden have en gennemgående stamme og løbende fjerne sideskud. Når planten er blevet lidt større beholder du nogle af sideskudene så stammen også får lidt tykkelse. Generelt plejer jeg at klippe sidegrenene så der bare en en tap på 10-15 cm og året efter klipper jeg det helt af inde ved hovedstammen.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Gade, 7. juni 2013 kl. 14.54

mange tak

hilsen benjamin :)

Nyt svar til emnet »Opstamning af æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Opstamning af æbletræer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider