Forum

Hvordan passer jeg mine agaphantus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tove Irene A., 16. juni 2013 kl. 10.20

Jeg har købt nogle agaphantus sidste vinter. De har stået så koldt som muligt. Mange af de flotte blade visnede og nu hvor jeg har stillet dem ud i haven, ser de stadig lidt triste ud og har gule blade. Der er skudt en knop frem. de står i en meget lille potte, dvs rødderne stikker frem. Hvad gør jeg for at gøre dem stærkere?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 21. juni 2013 kl. 11.04

Hej Tove.
Prøv oppe til højre i søgefeltet, at skrive: agapanthus
så fremkommer der en masse oplysninger med pasning af agapanthus.
Du skal nok også vide hvilken sort agapanthus du har købt, fordi deres krav til vinteropbevaring er lidt forskellige.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. juni 2013 kl. 12.54

Tove, der findes vist 2 slags agapanthus, smalbladede og bredbladede, og kun de sidste taber bladene om vinteren (så vidt jeg ved). De smalbladede tages også ind om vinteren, men holdes i live med en sjat vand nu og da, så taber de ikke bladene. I foråret stiller jeg min ud, når der er frostfrit og tager dem ind i cykelkælderen under frostnætter. I maj får de et lag kompost oveni potten. Min hvide agapanthus har sat en blomsterstilk op nu. Måske du burde give din en større potte, når rødderne stikker ud, den kan ellers godt klare at fylde potten ud.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Irene A., 22. juni 2013 kl. 8.47

Holger, det eneste der kommer frem når jeg skriver agaphantus er vores korrespondance her

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. juni 2013 kl. 9.04

Latinske navne kan være svære at stave rigtigt. Jeg prøvede med det danske navn skærmlilje og så kom der en del frem.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. juni 2013 kl. 9.08

Hej Clara
Det lige omvendt, det er de smalbladede, der taber bladene om vinteren og enkelte af de smalbladede sorter er for øvrigt vinterhårdføre, når de udplantes på en lun og beskyttet plads. De bredbladede er vintergrønne og behøver lidt lys og frostfri opbevaring om vinteren.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. juni 2013 kl. 11.07

Hej Villy
Ha, det var vist godt jeg tilføjede´så vidt jeg ved´, for det er faktisk noget, du skrev engang, jeg prøvede at gengive. Jeg burde have fundet printet frem før jeg skrev. Tak for rettelsen.
Det må nu være de smalbladede, jeg har, bladene kan næsten ikke være smallere. Mine kan dog godt beholde bladene om vinteren, når jeg tager dem ind i cykelkælderen og giver dem en sjat vand nu og da, de får dog et par gule blade, der hives af vinteren igennem. De er fra frø, jeg engang har taget på Madeira.
Hilsen Clara

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Irene A., 23. juni 2013 kl. 12.03

Hej og tak til alle

det hjalp rigtig meget at skrive skærmlilje, så kom der en hel del frem. Mine er bredbladede, og kjøbt, så jeg kender ikke sorten. Men jeg prøver at plante dem i større potte til efteråret, og der er en fin knop på vej nu, så det skal nok komme

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 24. juni 2013 kl. 18.34

Hej Tove,

Min erfaring er (og jeg har også læst mig til det) at skærmliljer har det bedst når de står meget klemt i krukken. Så du skal ikke plante den om før den absolut ikke længere kan være i krukken - det fremmer blomstringen at den står klemt.

Mvh
Helle

Nyt svar til emnet »Hvordan passer jeg mine agaphantus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan passer jeg mine agaphantus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider