Forum

Leopardstilk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Havre, 24. august 2013 kl. 12.47

Hej derude
Jeg har for ca 14 dage siden købt en stor leopardstilk, men nu er alle bladene blevet gule og og grenene hænger,den har stået inde og med vand i bunden, er der nogen der ved hvad jeg skal gøre, er lidt ked da jeg syntes det er en sjov plante.

På forhånd tak
Lene.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. august 2013 kl. 16.29

Det er en staude, som visner ned om efteråret og kommer igen næste år.
Ellers kan for meget vand måske være årsagen?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 24. august 2013 kl. 17.05

Det er en knold som visner ned sidst på sommeren, den skal over vinteres frostfrit, det kan du gøre i den potte den står i, stil den mørkt og køligt, så kan du stille den lyst igen i febuar/ marts, samt begynde at vande, måske kommer den med en blomst først( den lugter ikke så godt men er ganske flot)senere når blomsten er færdig kommer bladene.
MVh
Lis

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Havre, 24. august 2013 kl. 17.26

Mange tak for svar, jamen så venter jeg vil den er visnet ned ,og så sætter jeg den væk.

Venligst Lene.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Havre, 24. august 2013 kl. 22.29

Hvad gør jeg så når den begynder at spire igen...skal den have nyt jord og hvor meget skal den vandes, jeg fik at vide da jeg købte den at der skulle stå vand i underskålen hele tiden og at den ikke måtte få sol.
Er der nogen der ved hvordan man passer den, for at få det bedste resultat.
På forhånd tak.

Venligst Lene.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. august 2013 kl. 22.34

Har arbejdet på et kontor, hvor vi havde den. Fik ny jord engang i mellem, og ellers bare vanding som alm. Potteplanter. Når den trænger...

Den var ikke specielt følsom.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Havre, 25. august 2013 kl. 10.00

Tak for svar Freya, håber at jeg kan få gang i den til foråret:-).

Lene.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 25. februar 2014 kl. 14.44

Hej Lene,
Jeg har haft Leopard Stilk i nogle år, de første år stod de ude i haven, jeg vidste ikke hvad det var for en plante, mine ligger i en kasse i kælderen om vinterren, jeg har plantet 10 i krukker, inde, de kommer ud i jorden når vejret er til det i maj
Der kom en masse unger, som jeg har foråret væk, jeg har moder planten den har stået inde sidste år 80 cm. høj og 135 cm i diameter i bladene,.

Venligst
Ruth Lorenzen

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katcha Petersen, 12. august 2014 kl. 15.42

Min veninde har en leopardstilk, som kun forplantes via knolderne, det mystiske er at knolden kan hoppe fra den ene potte til den anden, som er lidt af et mirakel?
Er der nogle der har været ude fra det samme, da planten hverken har blomster eller små frø, bladet er helt glat?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 13. august 2014 kl. 18.48

Hej Katcha.
Nej har ik prøvet at den hopper fra den ene til den anden potte men har selv planten og har haft den i ca 10 år har givet en masse væk og har selv moder knolden som nu vejer ca 2 kg.
Min blomstre hvert år med en blomst der er 120-150 cm høj.og ik en særlig god duft.
Knoldene kan købes her i Esbjerg de kan nemlig spises de købes i asiatiske foretninger.
Har prøvet at sætte billeder ind på have nyt....men kan ik sende dem..planten hedder Amorphophallus konjac rivieri den hører til samme art som den der har blomstret i botanisk have for nylig.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Dilling Hermansen, 8. juli 2022 kl. 13.37

Min er efterhånden temmelig stor. Den kaldes også ligblomst pga lugten. Blomsten skal bestøves af fx spyfluer, så det er en smart indretning. Vi sætter vores ud når den blomstrer.

Nyt svar til emnet »Leopardstilk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Leopardstilk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider