Forum

Formering af blomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 27. august 2013 kl. 16.02

Hvordan sås stenen fra blommen bedst?? Nu eller sidst på vinteren?
Kan blomme egentlig stiklingeformeres fx ved vinterstiklinger??

Håber nogen kan hjælpe lidt.
Har et blommetræ som jeg rigtig gerne vil opformere.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. august 2013 kl. 17.12

podning er nok det mest sikrer . men du kan da prøve om ikke du kan lave stiklinger af det til foråret. evt. at nedkroge nogle grene ,hvis det er mulig.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. august 2013 kl. 19.19

Hej Steffen
Den skal podes - og det kan godt være den kunne stiklingeformeres eller nedkroges, men roden vil ikke være god nok.
Podning af stenfrugt er ikke nær så nem som f.eks. æbler og pærer, så du skal nok øve dig lidt og så kan du selvfølgelig også være både dygtig og heldig, men du bør lave nogle stykker for at være sikker på at det lykkes.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. august 2013 kl. 19.23

Hvis du sår stenene får du nogle blommer, som på grund af arvemassen vil variere fra det du har i forvejen - det er slet ikke sikkert der kommer frugter, der minder om det du har nu. Resultatet af en frøformering kan nemt lade vente på sig i 10-15 år.

Hvis der er tale om et ældre træ uden megen ny vækst vil det være umuligt at stiklingeformere træet. Som Søren nævner kan du nedkroge grene og håbe på at der dannes rod. Det tager typisk 2 år. På den måde kan du få en rodægte blomme. Du skal være opmærksom på at rodægte blommer ofte sætter mange rodskud.

Den bedste og sikreste metode at formere din blomme på, er at pode. Ved podning overfører du både sortens egenskaber og til dels dens alder til det nye træ.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Peersen, 31. august 2013 kl. 0.17

Jeg har haft held til at pode æbler, pære & blomme. Er der en som ved hvor det er muligt at finde ud af hvilke træer & buske der kan podes f.eks. for at undgå rodskud på syren.
Er der nogen litteratur om emnet?
Jeg har hørt at stikkelsbær kan opstammes ved at pode på tjørn ?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. august 2013 kl. 11.22

Hej Erik
Når du starter et nyt emne, bør du altid starte med en ny "tråd", for ellers kan ingen finde ud af det. Gør du det, vil jeg også gerne svare på dine spørgsmål.

Nyt svar til emnet »Formering af blomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af blomme

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider