Skrevet af: Torben J, 10. november 2013 kl. 20.34
Jeg tog nogle kerner ud af nogle forskellige æblesorter for 3 måneders tid siden, og læste mig frem til at man kunne lægge dem i jord i køleskabet indtil starter af næste år og så derefter plante dem i en krukke og på den måde få dem til at spirre.
Da de så havde ligget i fugtigt jord i køleskabet i omkring 1,5/2 mdr (dvs til i starten af oktober) kiggede jeg så til dem og så at jorden i de dåser som frøene lå i i køleskabet var begyndt at få mug på toppen, ville jeg ikke længere lade dem ligge i køleskabet, da jeg syntes det var lidt ulækkert at de lå blandt madvarene. jeg tog dem så ud og lagde dem i en trukke med jord på vores altan og lod dem stå der (tænkte at det ikke gjorde noget, da det nok var for koldt til at de ville spirre nu), men nej det var det ikke, her hen over weekenden er nogle af dem åbenbart begyndt at spirre, de er ca 2 CM høje nu.
Min spørgsmål er så, hvad kan jeg gøre, for at de overlever?
de overlever jo nok ikke vinteren over, hvis de bliver stående udenfor på altanen da det kun bliver koldere, så kan de stå på bagtrappen hvor der nok er 10-15 graders varme gennem vinteren og så til foråret stille dem ud på altanen, vil de kunne overleve gennem vinteren på den måde.
Eller kan man have dem stående i vindueskarmen inde i stuen uden problemer.
Hvad vil i anbefale at man gør ved dem?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. november 2013 kl. 12.52
Hej
Jeg kunne godt li' at vide om du kun har sået æblekernerne for sjovs skyld, - eller om du senere vil plante æbletræer på altanen? Jeg går ud fra at du ikke selv har have nu.
Det tager nok 6-8 år, før træerne får det man kunne kalde en egentlig stamme. Så du skal have dem frelst igennem de første par år.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Torben J, 11. november 2013 kl. 14.45
Hej Ingeborg
Tak for din tilbage melding.
Jeg gør det kun i sjov, har godt læst at der kan gå en del år før der kommer æbler.
Jeg burde måske have podet nogle grundstammer så jeg også kender de æblesorter der kommer ud af det. Men det er ikke vigtigt for mig i første omgang. :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. november 2013 kl. 16.31
Jeg ville nok prøve med bagtrappen i vinter. Selv om de jo ikke bliver beskyttet mod vinteren, hvis de spirer i ude i haven, er det jo noget sartere i potterne :)
Hvis du har mange spirer, kan du jo prøve lidt af hvert - men umiddelbart vil jeg mene, at vindueskarmen vil være for varm. Uden dog at have prøvet selv...
Skrevet af: Lone Brems, 11. november 2013 kl. 22.32
Hej Torben J
Nu er æbletræer jo i stand til udendørs at overleve den uforudsigelige danske vinter udmærket....
Men din vurdering om at æbleplanterne næppe overlever vinteren som de er placeret nu er jeg helt enig i! Risikoen for bundfrysning (og dermed udtørring af rodsystemet) er stor.
Så jeg vil foreslå, at du skriver et indlæg på Del Jorden - der må vel være en haveejer i nærheden af dig, som har en lidt beskyttet krog i haven, hvor dine små æbleplanter kan overvintre.
Det burde være let at grave et hul og så sætte hele krukken (med hul i bunden) ned - mest for ikke at forstyrre de (endnu) spinkle rødder.
Vær opmærksom på at sikre dræning af overskydende vand - eventuelt ved at grave hullet ekstra dybt og lægge 5 - 10 cm småsten i bunden. Krukken placeres direkte ovenpå drænlaget og der pakkes med jord eller vissent løv omring krukken.
En mere frimodig løsning kunne være at finde et sted med læ i en statsskov og der grave en fordybning til krukken.... men så er der jo harerne og rådyrene, som nok skal holdes lidt på afstand ;-)
På din bagtrappe kan der være flere stressende faktorer:
Bladdannelsen kan ske tidligere på grund af temperaturen (som jo er højere og mere døgnstabil end i et normalt dansk forår) - det kan betyde at der er for lille en lysmængde til at bladene udvikler sig godt.
Det kan være vanskeligt at tildele den meget lille vandmængde som planten har behov for i hvileperioden uden at der sker udtørring. Der skal være tiltrækkeligt med vand til perioden, hvor blad- og skududviklingen sætter igang - og man kan ikke se de tidligste stadier af denne udvikling udenpå planten.
Endelig kan for stor vandmætning skade rødderne.
Jeg håber, du finder en løsning der giver god overvintring, så du kan fortsætte med at blive overrasket i næste vækstsæson !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Torben J, 13. november 2013 kl. 9.30
Hej Alle
Tak for svarene.
I går satte jeg dem ind i vindueskarmen da jeg syntes bladene begyndte at se lidt gule ud, jeg har kun 2 indtil videre (må se om der kommer noget ud af de andre 20 frø som jeg også såede). Så jeg har efter jeres kommentar besluttet at en kommer til at stå på bagtrappen ved vinduet, der er dér godt med lys så, tror ikke der kommer til at være et problem med manglende lys her, og den anden lader jeg stå i vindueskarmen i stuen, så må vi se hvilken der overlever, eller om begge to gør.
Næste vinter vil jeg så herefter lade dem stå udenfor på altanen.
Den ide som lone kom med vedr. at skrive et indlæg på "Del Jorden" lyder som en god idé det vil jeg også prøve at kigge lidt nærmere på hvis nu der kommer flere frøspirre her inden for den kommenede tid.
I mellemtiden har jeg nu også sået nogle økologiske kiwifrø og citronfrø, så må vi se om der kommer noget ud at det, men det er en helt anden historie. :)
Tak for hjælpen.
:)
Skrevet af: Torben J, 5. marts 2014 kl. 0.30
Hej alle
Jeg giver lige en update på mine små æbletræer, så andre der evt. kunne være interesseret kan læse med.
Af alle de frø jeg såede tilbage i slutningen af 2013 var det kun de 2 æbletræer der kom frem, jeg fik ikke stillet den ene ud på bagtrappen, det endte med at begge to kom til at stå i køkkenvinduet, hvor der også er rigeligt med lys. desværre døde begge træer i slutningen af december. Hvad grunden har været ved jeg ikke, Kan det have været for meget vanding, luften der har været for tørt, jorden der har været for tætpakket så rødderne ikke har fået luft nok eller hvad skylden nu har været kan jeg desværre ikke komme nærmere ind på.
Nå men jeg prøvede så at lægge nogle nye kerner ind i køleskabet denne gang fra pinklady æbler købt i føtex, jeg lagde dem i køleskabet i en lille pose uden jord eller noget som helst og direkte taget fra æblet omkring den 20 december 2013. jeg ventede herefter ca 2 måneder til slutningen af februar 2014, og denne gang var der ingen mug eller noget på kernerne.
jeg lagde nogle ned i en krukke tildækket med jord, og 6 andre kerner i en æggebakke. Dem i æggebakken er nu så småt begyndt at spirre, dem i krukken har jeg stadig ikke set noget til endnu, så er spændt på om de bliver til noget, men nå jeg lader dem stå ind til videre.
Ud af de 6 kerner som jeg såede i en æggebakken er der 5 kerner som er spirret, dem har jeg så flyttet over i hver sin krukke, og de står alle sammen i køkkenvinduet nu. så må vi se om de bliver til noget, jeg håber lidt på at de kan komme ud på altanen og stå i begyndelsen af april hvis ikke det er for koldt og hvis de overlever så længe og hvordan æblerne kommer til at smage vil tiden jo vise om ca........6-8 års tid. :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > æblefrø spirer i november