Forum

Fignetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe Æ., 17. november 2013 kl. 20.52

Jeg har købt et fignetræ i Aldi, for 4år siden det har aldrig båret fugt.Træet er meget flot og krafigt. Nogen har fortalt mig at det skal være over 4år før det bær fugt er det rigtigt og kan det tænkes at træet ikke høre hjemme i vores klima sinden at det ikke bær frugt.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. november 2013 kl. 7.20

Hej Birthe Æ

Det er nok ikke muligt at finde ud af hvilken sort, du har købt for fire år siden - men hvis du nu prøver at give planten de bedste muligheder for at sætte frugt kan det jo være, at det sker.
Figner er længe undervejs - et årstid kan der gå fra frugtlegemet bliver dannet til man kan plukke modne figner....

Du får en meget klar vejledning om pasning og beskæring i Karna Maj's artikel om figenbeskæring (Du finder den let, hvis du skriver "Figenbusk" i søgefeltet øverst på Havenyt's side).

Jeg håber, du får held til en af de kommende somre at kunne høste - om så bare nogen få - af disse dejlige frugter :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. november 2013 kl. 10.33

jeg har en røsnæsfigen den er mere hårdfør end bornholmerfigen den sætter frugt efter 3 år du må gerne hente en stikling

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. november 2013 kl. 12.27

Prøv at sulte den lidt. Det kan være du er for god ved den og den så bruger alt energi på at vokse.
Selvom det måske ikke er en sort der lige normalt vokser under danske forhold burde den sætte frugter. Om de så når at modne må man se til den tid.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Æ., 22. november 2013 kl. 21.15

Mogens Madsen jeg kunne godt tæke mig en stikling af din rørnæsfigne og tak for svarende.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 28. november 2013 kl. 15.02

Røsnæsfigen?

Den er vel næppe fra Røsnæs oprindeligt, ved du hvor den stammer fra oprindeligt og hvor har du skaffet den, Mogens?

Det lyder spændende... Hvordan er fignerne?

Venlig hilsen
Anders

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 28. november 2013 kl. 18.47

Stiklinger af figentræer.
Jeg nok lavet 100 figentræer i løbet af 20 år, der har altid været antydning af figner samme år de er lavet, Det kan hurtig ses i blad hjørnerne, der kommer en lille gøn knob som hurtig bliver så stor som en ært, der er et billedet af en stikling fra 2012 og en fra 2013

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 28. november 2013 kl. 18.55

her billede af stikling fra i år, der kan lige anes den grønne knop i blad hjørne

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. november 2013 kl. 22.30

Jeg har også lavet mange stiklinger af Bornholmer fignen igennem årene. Men den hvide Marseille figen har jeg flere gange forsøgt at få til at slå rødder, men uden held.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. december 2013 kl. 7.50

dem der ønsker stiklinger af røsnæsfigen kan sende mig en mail

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. december 2013 kl. 7.55

selvom en figenstikling sætter frugt det første år er det sjældent de bliver til noget før planten bliver lidt ældre jeg piller dem af så ikke det svækker den

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 2. december 2013 kl. 18.22

Jeg har en nabo, og en ven der også har købt figen i Aldi. De har aldrig givet noget, i de 3-4 år de har haft dem.
Jeg har selv Bornholmerfigenen (købt i 2010). Udenfor har den ikke klaret de seneste kolde vintre særlig godt, men der har været et par figner på.
Sidste forår lavede jeg en stikling og satte i drivhuset, og den har allerede sat små figner hele vejen op ad stammen.
Jeg læste et sted at Bornholmerfigenen er selvbestøvende, og at andre sorter kræver et specielt insekt (husker ikke detaljer) for at blive befrugtet.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. december 2013 kl. 22.54

Søren T.
Detaljerne om bestøvningen og andet godt om figner kan du læse her :

eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/figen.html

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 15. juni 2014 kl. 9.26

Kære Figenentusiaster!

Jeg har været så heldig at få nogle aflæggere af Mogens' Røsnæsfigen. (Jeg har i forvejen to Bornholmerfigentræer i haven).

PRÆCIS hvordan behandler I de stiklinger for at de bedst slår rod?

Mine er sat i en lille potte (med hul i bunden)med halv grus/halv havejord, stukket godt ned, plastikølkrus sat over (Tak, Mogens) og jeg har så prikket to små huller i den øverste del for at der er lidt luftudskiftning. Jorden holder jeg konstant fugtig (vandes to gange dagligt) og de har stået i en vestvendt vindueskarm indtil nu, men jeg har flyttet den til en østvendt da et par af dem døde (bladet visnede). De står også lunt nu, men med mindre direkte sol.

Hvad skal jeg ændre eller er det fint og hvornår kan jeg forvente at de har slået rod og hvornår kan jeg flytte dem over i større potter og tage "drivhuset" af?

Venlig hilsen
Anders

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. juni 2014 kl. 16.04

Vi fik i marts for 6 år siden, 3 "pinde' fra en figen hjemmehørende på Røsnæs. Hvorvidt det er "Røsnæs"-eller en anden figen vides ikke.

Dem stak vi i jorden på voksestederne. alle 3 satte blade og fik fat. De to er soden gået til pga. de hårde vintre. Den 3 trives i allerbedste velgående.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 15. juni 2014 kl. 16.56

Hej Anders

Jeg gjorde først det samme som du - overdækning med plast. Det gik galt 2 gange. Herefter stak jeg stiklingerne i en potte med jord omkring 1 marts, satte potten i drivhuset og ingen overdækning. Det virkede. Jeg gjorde det igen i år, og det lykkes igen.

Jeg har vedhæftet et billede af den jeg satte i en potte 1. marts sidste år. Den er omkring 170 cm nu og har figner op ad hele stammen. Jeg er dog lidt træt af, at den ikke har sat grene på den nederste del af stammen - måske har jeg ladet den vokse for meget det første år.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2014 kl. 18.44

Det synes jeg nu ikke, at du skal være ked af :) Så har du et fint træ i drivhuset med en krone, som bliver fuld af figner - og stadig plads til at stille noget neden under...

Jeg har en 6 år gammel, opstammet figen i drivhuset og har lige høstet de første modne figner i dag.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 19. juni 2014 kl. 8.44

Hej Søren og andre:-)

Der er en enkelt stikling tilbage nu. De andre klarede sig nu 14 dage i den varme vindueskarm, men står nu mere i skygge.

Forskellen er jo at mine er taget efter løvspring, hvor vandbehovet ved stilkingen nok er større end ved en stikling taget i marts.

Nu krydser jeg bare fingre for at den sidste klarer sig...

Venlig hilsen
Anders

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 19. juni 2014 kl. 10.10

Når vi nu er i gang med fignerne...... Når de figner som kommer her i juni måned at modne i drivhus, eller skal de væk?

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. juni 2014 kl. 19.08

De når at modne hos mig - men jeg kender ikke din figensort eller dit drivhus, så det er svært at svare på :)

Du må vente og se...

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 19. juni 2014 kl. 19.15

Det er Bornholmerfignen. Selv medbragt der ovre fra.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. juni 2014 kl. 19.31

Min er en Ronde de Bordeaux fra westergaards.dk - og mit drivhus er et pænt stort termodrivhus, så den har det godt lunt derinde :)

Jeg har ikke så meget styr på bornholmeren... Men min lille Røsnæsfigen har det godt, Mogens Madsen!

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. juni 2014 kl. 22.48

Jeg spørger ..hvad er forskellen mellem den såkaldte røsnæsfigen og bornholmerfigen Precoce de Dalmatie , hvordan er den opstået , er det en hybrid , og hvis der er hvad er forælderne , og hvad er det latinske navn , den er absolut ukendt i figenkredse , og det er jo synd hvis vi her har en ny robust figensort , måske en sensation---------

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2014 kl. 7.33

Lars Westergaard (westergaards.dk) er vist i gang med at arbejde på Røsnæsfignen, så den bliver nok ikke ved med at være ukendt...

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. juni 2014 kl. 8.20

Mjaaa, -hvis Røsnæsfigen skulle være særlig robust, må det være den jeg har, skønt unavngiven, så stammer den fra de kanter.

Den står ved en vestnordvest-væg, her er lokalt lidt koldere end andre steder omkring Slagelse. Om foråret er alting et par uger bagud og som regel er her et par grader lavere.

Men trives det gør den. Vokser ca. 1 meter om året.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. juni 2014 kl. 8.22

På friland, vel at mærke.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. juni 2014 kl. 21.45

Jeg har en stor 30 år gammel bornholmerfigen som gror her på Røsnæs. Den er aldrig frosset ned, selv i en vinter med 17 graders frost, og havgus fra fjorden, og den bliver aldrig dækket til. Så bornholmeren er skam også robust.

Nyt svar til emnet »Fignetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fignetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider