Skrevet af: Tamara Lara F., 12. februar 2014 kl. 13.37
kan jeg lægge nogle købte jordskokker i jorden allerede nu?
Desværre var der ingen øko, men dem jeg har kan vel vokse sig fra det eller risikerer jeg at dyrke noget GMO skrammel af en art?
Solen skinner og vi skal snart i gang igen :)
Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2014 kl. 18.19
Hej Tamara
Det kan du godt, men vent dog til det lugter af forår :) Du vinder ikke noget ved at gøre det nu. Hvis de er ved at gro fra dig fordi de ikke opbevares koldt nok, kan du jo køle dem, ved at lægge dem nu....
Det er i praksis økologiske fra 1. års høst - hvis du dyrker dem økologisk. Det er kun erhvervsmæssig dyrkning, hvor der er sat en 3-årig økologisk dyrkningsperiode, som krav forud for markedsføring af økologiske grøntsager m.m.
Var der ikke det, ville der være en masse svindel og plat.
Så glæd dig over nøddesmagen af egen avl :-)
Det er ingen (endnu?) kommercielle interesser i at gensplejse, patentere, monopolisere retten til at sælge jordskokker p.g.a. ufrivillig bestøvning fra GMO-mark hos naboen (godt nok ikke så sandsynlig, som ved majs, da de færreste får jordskokken i blomst), så jeg tror faktisk ikke at de findes - ikke i handlen til konsum i DK i hvert tilfælde.
Så måske får landmanden lov til at bevare retten til frit at avle og sælge læggeknolde så længe vi orker ;-)
Desværre gælder det jo ikke amerikanske landmænd og landmænd i tredjeverdenslande, som dyrker majs.
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. februar 2014 kl. 18.39
Det er stadig kun ca. 10 planter, som findes som GMO - ris, soyabønner, majs, ris, bomuld, papaya og et par andre.
Der er, som Tom skriver, ingen kommercielle interesser i jordskokker, da de formeres så let.
Læg kordskokkerne ned et sted, hvor de gerne må brede sig.
De holder sig fint i køleskabet, indtil våren kommer.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 12. februar 2014 kl. 18.57
Tom skriver at de færreste får jordskokken i blomst. Mine blomster hvert år i en smuk gul farve. Stænglen bliver 2 til 3 meter høj.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2014 kl. 19.03
Bent, sådan en vil jeg gerne have - vil du bytte med noget?
Den stamme jeg har blomstrer kun ved en plads i fuld sol og de pladser har jeg prioriteret til andre afgrøder;-)
Skrevet af: Bent Nørgaard, 12. februar 2014 kl. 23.04
Hej Tom. Du kan godt få nogle af mine. De har fuld sol det meste af dagen. Du får min mail.
3bnbnbn@gmail.com

Skrevet af: Tamara Lara F., 14. februar 2014 kl. 14.13
Tusind tak for jeres svar! Tom det er rart med den indsigt du giver. Så vil jeg med glæde proppe de uøkologiske jordskokker i jorden og glæder mig over at de er øko til næste år :) Dejligt dejligt. Grunden til at jeg vil smide dem i jorden nu, er fordi jeg ofte har meget meget travlt i marts/april/maj og jeg tit står tilbage og er ked af at jeg ikke har fået noget i jorden. Så hvis jordskokkerne ikke har noget i mod det, så vil jeg da lave et bed allerede nu. Det er ikke for særlig vinding, men for at bruge tiden når den er der.
Hvor er det dog rart at vide GMO ikke er nået SÅ langt som jeg frygtede.
Som sagt - tusind tusind tak for jeres svar
Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2014 kl. 10.55
@Bent
Den jordskok jeg fik af dig blomstrer allerede nu meget fint :)
Det er tydeligvis en anden sort - ikke kun blomstringen, men også stilkene afviger - de er farvede i mørke nuancer, hvor den sort jeg havde i forvejen har lys grønne stængler.
Nu mangler bare smagstesten til efteråret og så skal det selvfølgelig studeres, om der skulle være modent frø.
PS
Planten har fået et meget lille tilskud af di-hydrogen-mono-oxid, men kun lidt....
Skrevet af: Bent Nørgaard, 1. august 2014 kl. 12.28
De blomstre fint nu

Skrevet af: Anonym bruger, 1. august 2014 kl. 17.08
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordskokker