Forum

Cornus kousa

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lenike Brorsen, 19. februar 2014 kl. 16.15

sidder og glæder mig til blomsterne på min smukke cornus kousa venus kommer frem (om lang tid) og tænkte da på om den kan formeres ved stiklinger fremfor podning/såning

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. februar 2014 kl. 15.57

Desværre nej. Og er en af grundene til de ret høje priser på sorterne af Korea Kornel. Men efter min mening er de alle pengene værd :-)
Tag lige et billede når vi kommer dertil og læg det herind. 'Venus' er fantastisk flot!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. februar 2014 kl. 19.57

Kristian - bliver de podet, eller meristem formeret .
Eller noget hel tredie . ?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. februar 2014 kl. 21.18

De bliver podet på frøplanter af Cornus kousa. Der er vist ikke et stort nok marked for Cornus kousa til meristemformering, så jeg tvivler på at det er afprøvet. (endnu da)..

Jeg læste lidt op på formerning af Cornus kousa og der nævnes stiklingeformering som noget der kan lade sig gøre men med dårlige resultater. Og yderligere med ringe overlevelse derefter, da mange af sorterne ikke har en frosthårdfør rod eller i sig selv bare har en svag rod der tit giver en dværgagtig vækst.
Men man kan jo prøve. Efter sigende skal bruges godt modne stiklinger i slutningen af ​​efteråret, når bladene er faldet af. Disse bør være 15-20 cm lange i den aktuelle års vækst og helst med en hæl. Sæt dem direkte ned i jorden i en polytunnel.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. februar 2014 kl. 21.21

​&#8203.. hvor kom de tegn fra :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2014 kl. 13.08

Tak for hjælpen, Kristian.

Nyt svar til emnet »Cornus kousa«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Cornus kousa

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider