Forum

Grundstamme til podning af valnød

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Damm, 19. februar 2014 kl. 17.08

Hej folkens
Jeg vil rigtig gerne have et valnøddetræ i min have. Hvad kan jeg gøre for at få et træ der bærer frugt hurtigst muligt og som ikke koster flere tusinde kroner?
Er det podning, og i så fald hvordan og hvilken grundstamme?
mvh Sanne

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 19. februar 2014 kl. 17.49

Den billigste måde er at lægge nogle valnødder i nogle potter med god jord , de spirer villigt , og efter 7-10 år har du træer der giver nødder , prisen på et valnøddetræ er vel ikke dyrere end andre frugttræer 200-400 kr , og det bærer hurtigt , valnøddetræer kræver en meget stor have da det bliver kæmpestort og vokser hurtigt , hvis du har egern i dit område så glem alt om at få nødder , det snupper egernet ........

Peter A.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. februar 2014 kl. 18.59

Kontakt planteskolen westergaard. Han poder disse valnødder.
Jeg tror at det er meget svært at pode dem da såret skal have varme for at vokse sammen. Jeg så det i Bonderøven , her var det ikke alle sammen som vokset sammen . Jeg ville nok købe en podet eksemplar af ham og så pode noget andet . Men det bestemmer du......

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Damm, 19. februar 2014 kl. 21.32

Jeg er en ret utålmodig person, så vil gerne have nødder hurtigt:-) men hvis man køber et på en planteskole, hvor højt skal det være for at være der hvor det giver eller inden for rimelig årrække bærer frugt?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. februar 2014 kl. 23.34

Hej Sanne.
Netop Vestergaard har nogle sorter som bære efter 3 år og det er hurtigt. Ellers skal du regne med at der går flere år, måske 5-7 år . Dem han sælger koster ca kr.300-400,- stk.
Hilsen Søren .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Damm, 20. februar 2014 kl. 1.03

Tusind tak Søren:-)
Er det Vestergaard der ligger ud mod Kerteminde? Min kollega har netop fortalt om hans køb og det var derude af, som også hed vestergaard

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. februar 2014 kl. 11.27

Ups, jeg ved ikke hvor i landet han ligger men det skal nok passe med at det er i Kerteminde .

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 20. februar 2014 kl. 20.42

Det er Westergaard med W ;-)

Og han bor ude ved Kerteminde ja. Sortiment fremgår af hans hjemmeside.

Mvh Sofus

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Damm, 20. februar 2014 kl. 21.13

Tusind tak:-).. så prøver jeg der. Kan også være han har hassel buske..

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2014 kl. 13.03

Ja, det er med w, ellers får du nok bare fat i en vognmand .

Jeg ved ikke om han vil sælge dig grundstammer og podekviste.
Det kan også være at han ikke har mere tilbage.
Men held og lykke med det og lad os høre om resultatet , når det engang foreligger .

Nyt svar til emnet »Grundstamme til podning af valnød«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grundstamme til podning af valnød

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider