Forum

Leca i net – til krukker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. marts 2014 kl. 10.57

Hej
Desværre har jeg forgæves ledt efter et billede. I mange år har jeg med glæde haft lecanødder i bunden af mine krukker. Men jeg lægger dem ikke bare løst ned i krukken. Det er nemlig ret besværligt, når jeg om efterårer gør krukkerne rene. I stedet for syr jeg nogle net af gammelt netgardinstof (gardisette). Det kan man finde i Genbrugsbutikker, hvis man ikke selv har gamle gardiner af den slags. Jeg syr bare en lang "tarm" uden nogen for for lukketøj. Så fylder jeg halvt op med leca og bukker det overskydende stof om. Om efteråret er nettet fuld af rødder. Så tørrer jeg pose og indhold og genbruger "lecasækken". Det har nu virket utrolig fint for mig i mange år. I år må jeg sy nye poser.
Mange venlige hilsner
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. marts 2014 kl. 11.49

Ingeborg du kan også bruge nylonstrømper det gør jeg, man klipper bare det stykke man skal bruge og binder for enderne,

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2014 kl. 15.48

Hvilket formål?
Er det fordi der ikke er hul i bunden af krukken eller?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 14. marts 2014 kl. 17.44

Ja!! jeg kan heller ikke se formålet , når jeg skifter jord i potter og krukker ryger leca ærterne i bunden ud sammen med jorden , de er jo meget billige................

Peter A.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2014 kl. 18.19

Jeg tror det er for at genbruge lecanødderne at de kommer dem i poser. Eller ser jeg ingen formål .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2014 kl. 18.54

Hej Søren
Ja, det tror jeg du har ret i, men hvorfor bruge dem overhovedet?
Er det for at sikre dræn, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke bare bruger krukker med drænhul.....

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. marts 2014 kl. 19.12

Jeg bruger det i nogle krukker da ikke alle huller i bunden er lige store, samt i nogle krukker som ikke har hul i bunden da ikke alle planter er glade for at soppe i vand,
jeg skal ikke igang med at bore huller i de store krukker, hullerne bliver ofte ikke store nok alligevel, og med risko for at de krukker som er glasert revner.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2014 kl. 20.27

Tak Lis, nu giver det mening for mig også :-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. marts 2014 kl. 10.40

Nu vi er ved drænhuller i bunden af krukker. Dæk hullerne med en éngangs vaskeklud når jorden skal udskiftes, det holder myre og bænkebidere væk fra jord og plante.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2014 kl. 1.25

Mine krukker har dels meget store drænhuller - og krukkerne er meget store. Det tjener ikke noget formål at fylde dem helt op med jord. Derfor har jeg mine poser med lecanødder. Dels gør de krukkerne lettere og dels forhindrer de jorden i at drysse ud . Og ja, jeg sparer ny leca hvert år - og kan i stedet for bruge pengene på blomster. :-) Og så synes jeg nu heller ikke at det er ok at blande alt for mange lecanødder i jorden. Jeg fornyer med 2 sække a' 50 liter ca. hvert 3. år.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Leca i net – til krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Leca i net – til krukker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider