Forum

Hvilke æblefrø? (grundstammer)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulf Jensen, 16. marts 2014 kl. 16.41

Hej

Jeg vil gerne lave mine egne grundstammer til senere podning. jeg har frosset nogle forskelige frø ned, som jeg ville prøve at så. Jeg ville bare lige høre jeres mening, om hvilke i tror der er bedst. Jeg har frosset frø ned fra vild æbletræ,fra et gammel madæble træ der stå i haven, og et gammelt spidseæbletræ der også står i haven. Det gør ikke noget at træerne bliver store, da jeg har en stor have.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. marts 2014 kl. 20.45

Uanset hvilket træ du vælger at så fra, så skal du være forberedt på, at der kommer planter med vidt forskellig vækstkraft. Det skyldes de bagved liggende gener. Hvis du vil lave dine egne stammer må du så dit frø og vælge de planter, du synes er bedst til at pode på. Vi bruger planter af en tysk æblesort 'Bittenfelder', der fra frø gror meget ensartet.

Hvorfor fryse frøet ned? Frø af æbler kan opbevares i køleskab og når de begynder at spire sås de.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulf Jensen, 17. marts 2014 kl. 14.57

Kan det lade sig gøre at et æbletræs frø slæt ikke kan spire? Der er nemlig ikke et eneste selvsået træ rundt om madæbletræet og spidseæbletræet. Det vilde æbletræ har dog sået sig selv nogle gange.

Ulf

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. marts 2014 kl. 8.18

Æbler og andre træer indgår i en form for "samarbejde" med organismer i jordbunden, der forhindrer at egne frø spirer og efterfølgende konkurrerer med modertræet om pladsen. Det er derfor sjældent man ser æblefrø spire under træerne.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2014 kl. 8.22

Det må være forklaringen på, at jeg i går fandt nogle spirede æbler under mit James Grieve. Ikke på jorden, men på den ukrudtsdug, der dækkes noget af området :)

De er selvfølgelig delt og plantet i potter - synes ikke, at jeg har haft spirede æbler i haven tidligere, så det er da lidt sjovt!

Nyt svar til emnet »Hvilke æblefrø? (grundstammer)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvilke æblefrø? (grundstammer)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider