Skrevet af: Tamara Lara F., 20. marts 2014 kl. 10.05
Jeg købte mit hus i 2010 og fik at vide af tidligere ejer, at han havde sprøjtet. Stoffet var vidst round up, men er ikke helt sikker.
Hvor længe skal jeg vente på at jorden er giftfri og jeg kan dyrke i den?
Er det overhovedet muligt at vente sig til det, eller skal jeg gøre noget aktivt?
Håber I vil hjælpe og ikke mindst, at I nyder denne gudsbenådede, violskinnende og ikke mindst havelokkende forårsdag :)
Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. marts 2014 kl. 10.29
Hej Tamara.
Hvis der er sprøjtet med glypfosat ( Roundup), er der ingen problemer. Her kan sås 2 dg. efter sprøjtning.
Så er der eventuelle andre midler.
Gror der planter nu? Midler af "Plænerens" typen er helt væk på max. 1 år. Nogle jordmidler havde meget længere nedbrydningstid, men de er forbudt og udfaset for mange år siden.
Du kan ikke gøre noget aktivt selv, men gror der planter nu er alt nok ok.
vh. Hans
Skrevet af: Tamara Lara F., 20. marts 2014 kl. 10.34
Orgh, sikke en lettelse. Tusind tak for svar Hans. Jeg vil så nødigt fylde skidt i kroppen ved at så spiselige urter dér hvor der har været sprøjtet. Der gror både mælkebøtter, mos, græs og jordbær på de sprøjtede stykker. Så dem tør jeg godt indtage nu :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvor lang tid efter roundup?