Forum

Kejserkrone

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla Duchwaider, 4. juli 2004 kl. 10.30

Er det muligt, selv at avle denne flotte løgplante, fra frø.

Hvis det er, hvordan skal jeg så behandle frøene, skal de have/undgå frost, såsted, -tid, o.s.v.

Venlig hilsen

Ulla Duchwaider

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. juli 2004 kl. 11.08

Her på Havenyt kan du finde svaret på nedenstående link :-)

www.havenyt.dk/spoergsmaal/203.html

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. juli 2004 kl. 23.57

I min landsby er der et lille stykke skov ved indkørslen til en gård, og her er hele skovbunden dækket af røde og gule kejserkroner i foråret. Noget så flot. Den tidligere ejer har fortalt mig, at de havde sået sig selv fra nogle få planter over en længere årrøkke. Antagelig i den periode, hvor skoven var under opvækst.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Rasmussen, 8. maj 2006 kl. 16.31

Er det rigtig at hvis man har en Kejserkrone i sin have, at det kan holde muldvarpere væk?

mvh.flemming

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. maj 2006 kl. 17.03

Hej Flemming,
Det kommer an på hvor stor din have er ;-) hvis du bare har en kejserkrone tror jeg ikke på meget effekt.

Nogen stykker i hvert bed havde jeg dengang jeg havde stor have, i disse bede fik tulipan, krokus og buske lov at stå, og der kom ikke mulvarpeskud tæt på bedene. Omme på den anden side af huset stod der ikke kejserkroner, tilgengæld havde vi de flotteste muldvarpeskud og,- næsten alle blomsterløg forsvandt. Så, ja, jeg tror bestemt på det er rigtigt.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 8. maj 2006 kl. 23.03

Hej Flemming

Her hos mig virker det ihvertfald ikke med kejserkrone. Vores have har været invaderet af muldvarper i vinter, også i de bede hvor der står kejserkroner.

I øvrigt har de alle lagt sig ned og da jeg undersøgte sagen så jeg at de var fyldt med højrøde biller. Er det mon liljebillerne der er gået igang?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berta, 5. september 2007 kl. 20.06

Jeg tror at Flemming her har et meget vigtigt spørgsmål og jeg syns det er vitgigt og rigtig godt at vi alle kommer med BUD på en løsning.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berta, 5. september 2007 kl. 20.06

Jeg tror at Flemming her har et meget vigtigt spørgsmål og jeg syns det er vitgigt og rigtig godt at vi alle kommer med BUD på en løsning.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. september 2007 kl. 15.04

Du har ret Berta, men jeg kan altså ikke fortælle andet end at det hjalp hos mig med kejserkroner (ellers har det vel været noget andet der har afholdt dem fra de bede?)

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Sørensen, 13. februar 2008 kl. 15.09

I mange havebøger (også DR) står, at de gule kejserkroner er vanskeligere at dyrke end de røde.

Jeg har haft begge; de røde blev ædt af de røde biller; mens billerne gik uden om de gule.

De vokser op ad en sydvendt mur og bliver særlig kraftige i ligusterhækkens rødder, hvor græsset bliver svedet af om sommeren.

Er det en gammel skrøne fra dengang, den gule var en fin sjælden herregårdsplante, og som diverse havebøger skriver af efter hinanden.

Hos os har den gule vokset for fuld kraft i de sidste 40 år; mens de røde gik ud.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 13. februar 2008 kl. 15.24

Hej allan jeg kan fortælle dig de røde biller er lilie biller og dem kan du sprøjte imod med loppemiddel til hunde og katte

p.s kan også bruges på lilier

mvh brian jensen

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 13. februar 2008 kl. 18.22

Hej Allan og Brian,
Lad være med at sprøjte alt det gift på jeres Kejserkroner og for den sag skyld også Liljer. Det er alligevel ikke effektivt! Det virker højst på de få biller I er heldige at ramme.

Det bedste middel er stadig KLØR FEM!

Køb en plastikpincet (kan fås på apoteker og i sygeplejeforretninger), så er det nemt at fange billerne der forsøger at gemme sig og samtidig kvase dem. Begynd at se efter og fange liljebillerne allerede nu hvor de første Fritillaria, incl. Kejserkroner spirer frem, liljebillerne er der lige snart vejret er godt. Så er chancen for at I har flotte endnu flottere Kejserkroner i foråret og Liljer til sommer en del større.

Selvfølgelig skal I se efter billerne hele sommeren igennem, men min erfaring er at der bliver færre og færre. Husk samtidig at se efter og fjerne evt. æg fra bagsiden af bladene.

Held og lykke med både de gule og røde Kejserkroner. Jeg tror man blot skal købe løgene fra en seriøs plantehandel, så får man en ordentlig kvalitet.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 13. februar 2008 kl. 18.48

Hej solveig jeg kan fortælle dig jeg har brugt det i 3 år med loppe middel og det virker prefekt jeg ser dem kun en gang på mine planter og så ikke mere det år

mvh brian jensen

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Sørensen, 14. februar 2008 kl. 7.45

Jeg har med stor succes fjernet utøj fra potteplanter ved at trækken plastikpose ned over dem og sætte en myggespiral ind og ryge utøjet ud.

Det dur ikke til billerne i kejserkroner, der forsvinder lige før nærmeste berøring.

Men hvorfor gnasker billerne stænglerne på de røde kejserkroner helt i stykker i jordhøjde, mens de kun kravler uskadeligt rundt oven på de gule?

Derfor er alle mine røde døde.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 14. februar 2008 kl. 14.26

Hej Allan,
Det lyder ikke som om det er de røde liljebiller der ødelægger dine røde kejserkroner. Jeg er ret sikker på det må være snegle der æder dem.

Liljebillerne tager bare en lille smule her og der, det er først når larverne er udklækkede at det virkelig kan ses.

Jeg har selv oplevet at sneglene åd mine kejserkroner, derfor har jeg opgivet at dyrke dem. Jeg havde et kun par røde sorter, så jeg kan ikke svare dig på hvorfor de gule får lov til at stå i fred.

Det var iøvrigt ikke kun dræbersneglene der åd kejserkronerne her, både vinbjergsneglene og små agersnegle guffede også løs!

Nyt svar til emnet »Kejserkrone«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kejserkrone

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider