Forum

Krydderurter i en kæmpestor krukke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2014 kl. 19.29

Hej
Jeg har et højbed, hvor der er en del skygge, dels på grund af en hæk mod vest, en højt rønnebærtræ og et espalier mod syd. Højbedet får kun sol i nogle få timer. Oprindelig ville jeg dyrke krydderurter i bedet, men det går ikke helt efter forventningerne. Nu har jeg købt en stor krukke, som skal monteres på en plade med store hjul under. Men hvor skal denne krukke stå? sol? halvskygge?
Jeg vil plante persille, citrontimian rosmarin og lavendel i krukken. Purløg kommer fint i højbedet. Men hvor skal jeg placere krukken?
Hvilken jordblanding? Jeg synes ofte at den jordblanding planterne kommer med fra planteskolen er for "fed".
Hvem har et godt tip til mig?
Jeg har købt store flotte persilleplanter i dag. Jeg er nemlig altid uheldig med at så persille.
Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 3. april 2014 kl. 22.27

Ser da ganske fint ud i det bed du har taget billede af :). Måske med mere mellemrum mellem de forskellige urter. Og måske noget flis mellem dem - så undgår du snegle trods bedet står "højt".

Jorden er ganske underordnet - har jeg faktisk erfaring med. Ganske almindelig plantejord.

Samt krydderurter har jo godt at få lidt vind på og blive nippet af lige før eller noget før de går i blomst. For så skyder de jo endnu mere :)

Men hvis du stiller den krukke du vil lave i sol - så skal du vande meget! For nogle krydderurter vil blive "gul" af at stå i sol for længe.

Hvis du mangler mynte - så skriv da ;) jeg "samler" på mynte hehe :D

Nyt svar til emnet »Krydderurter i en kæmpestor krukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Krydderurter i en kæmpestor krukke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider