Forum

Hvor hurtigt rådner frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 29. april 2014 kl. 9.49

Jeg har haft en del succesoplevelser med frø, og er der også ting der ikke er kommet op, som regel er det stort set alt der kommer op, eller slet intet. Hvis det ikke lykkedes, prøver jeg så at komme det hele over i en ny bøtte, rode lidt rundt og sætte det under nogle andre betingelser, og nogen gange hjælperdet. En herinde skrev at frø bare vil spire og at han plejede at smide det der mislykkedes ud under tomatplanterene i drivhuset, så kom de. Men hvor lang tid går der før de kære små ikke dur længere, kan man sige noget om det?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. april 2014 kl. 11.17

Der er enormt stor forskel. Nogle frø kan holde sig i masser af år (nogle frø kan faktisk holde sig i årtusinder), nogle frø nogle få år, og nogle frø kan kun holde sig i måneder eller måske endda kortere tid.

Jeg kender ikke til nogle danske sider, hvor man kan se levetiden for de enkelte frø, men jeg kender en engelsk:

theseedsite.co.uk/

Men det kræver, at man dels kender det latinske navn og dels, at man læser og forstår engelsk. Så det er ikke brugbart for alle.

Hvis jeg var dig, ville jeg spørge herinde på de enkelte frø, du er interesseret i. Der vil næsten altid være nogen med erfaring med netop de frø.

Generelt kan man sige, at spireevnen aftager, jo ældre frøene bliver, men der vil stadig være nogen, der spirer.

Hjælper det?

Elsebeth

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. april 2014 kl. 14.19

Ift. at rådne (som overskriften siger) - så afhænger det jo bl.a. hvor fugtigt frøene opbevares.
Spireevnen mister de med tiden - uanset, om det er fugtigt eller tørt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2014 kl. 19.10

Taler vi ikke såede frø og ikke opbevarede frø?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 29. april 2014 kl. 21.21

Jo, Sorry
Det var mig der ikke var konkret nok, vi snakket om frø der allerede er sået men ikke lige spirer.

Nyt svar til emnet »Hvor hurtigt rådner frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvor hurtigt rådner frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider