Forum

Klitroser foran sommerhuset

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Egil Dyrholm, 29. april 2014 kl. 18.35

Jeg har gjort et mislykket forsøk på å flytte et par klitroser fra stranden til "plenen" foran sommerhuset. De tørket ut etter kort tid. Hva må jeg gjøre for å få klitrosene til å etablere seg? Er det fornuftig å prøve igjen med å flytte noen fra stranden? I tilfelle, hva tid på året? (Har også lest at de rosa rynkeroser kan ha hvite varianter, hvordan kan jeg se forskjell på dem og riktige klitroser?) Eller er det bedre å kjøpe noen i en planteskole?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. april 2014 kl. 21.29

Hej Egil Dyrholm

Klitroserne trives med de barske forhold i vinden, den saltmættede luft og har sine rødder meget dybt nede i sandet (for at holde vandforsyningen igang).

Der kan være ganske andre jordbundsforhold ved dit sommerhus - eksempelvis det såkaldte al-lag, som er udfældede jern- og aluminiumsforbindelser under et tynd lag lyngtørv (Lyngtørv er uomsatte plantedele af lyng, mosser og græsser). Hvis det er tilfældet skal der dybdegraves og tilføres kalk før Klitroserne får en (lille) chance for at trives.
Der kan også være tale om gammel plantage eller om egentlig skov - ingen af stederne er jordbunden egnet for klitroser.

Men hvis jordbunden tæt ved sommerhuset ikke er præget af de forhold, jeg har omtalt, vil jeg foreslå, at du prøver at stiklingeformere klitrose.
Det vil være lettere at styre rodudvikling i en dyb potte med sand og muligheden for at plante ud fra potten med hele rodsystemet intakt vil give en sådan stiklingeformeret plante et godt udgangspunkt for at udvikle rodsystemet på den blivende plads. En opgravet plante har næsten altid fået skader på roden og kan have svært ved at klare sig efter flytning.
Du kan let finde artikler om stiklingeformering, hvis du søger i Havenyt's arkiv (brug søgefeltet øverst på Havenyt's side)

Rynkerose (Rosa Rugosa) er på listen over invasive arter og der gøres store (og omkostningsfyldte) indsatser rundt om i hele landet for at bekæmpe den i klitarealer og langs strandene.
Så den bør ikke købes på planteskole og heller ikke frøformeres !

Hvis du googler hhv Klitrose og Rosa Rugosa, vil du let kunne se forskel både på blomst, hyben, vækstform og især på hvordan tornene er formet og fordelt på stænglerne.

OBS:
Jeg vil lige henlede din opmærksomhed på, at der helt overordnet er meget lidt man overhovedet må forandre på vegetationen på sommerhusgrunden, hvis ens sommergrund ligger i strandbeskyttelseszonen (de nærmeste 300 meter ud mod kystlinien).
Der må alene ske nyplantning helt tæt ved sommerhuset, forstået som den naturlige afskærmning mod indkig på terrasse.

Jeg ønsker dig gode dage i sommerhuset - !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. april 2014 kl. 21.39

Hej Egil
Du kan købe klitroser i planteskoler, men der er ikke ret mange, der laver dem.
Iøvrigt kan du selv frøformere dem, høst hyben og så frøene uden at tørre dem, så spirer de.

Nyt svar til emnet »Klitroser foran sommerhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klitroser foran sommerhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider