Skrevet af: Lisbeth Thorsen, 4. maj 2014 kl. 21.38
Jeg har i år købt mistelten frø på min lokale planteskole og sat ud forskellige steder på træer i haven. De er nu begyndt at sætte små "fangarme" ud og jeg begynder at blive optimistisk. Det kunne være sjovt at det lykkedes. Er der nogen herinde der har erfaring med Mistelten-dyrkning fra frø??
Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2014 kl. 22.02
Har prøvet et par gange uden held :(
Skrevet af: Boi Jensen, 4. maj 2014 kl. 22.07
Hej Lisbeth
Ja - masser af gange med held af nyhøstede frø. Det er vigtigt at så dem på lysåbne træer og helst på den lodrette stamme, så højt i træet som muligt og helst på en helt glat gren, for her lykkes det bedst.
Det ser ud som om du har sat frøet i en grentvege og det er normalt ikke godt.
De fleste træer i æble/rosenfamilien, birk og kirsebær er gode arter at sætte dem på.
Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2014 kl. 22.17
Jamen, så kan det være jeg skulle prøve igen for jeg blev anbefalet netop at sætte frøet i grentvege :(
Skrevet af: Lisbeth Thorsen, 4. maj 2014 kl. 23.06
Mine er sat efter råd fra planteskolen og ser heldigvis ud til at lykkedes. De er sat på hhv. blodblomme, æbletræ og på pilebladet pæretræ. Hvor store er dine mistelten nu Boi Jensen?
Skrevet af: Holger Pedersen, 4. maj 2014 kl. 23.23
Hej Lisbeth.
Ja, der er nogle stykker "herinde", der har erfaring med hensyn til misteltensåning.
Det kan du evt. læse om, på den adresse jeg har kopieret over herunder:
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/3543.html
Du kan evt. sende mig en mail, så kan jeg sende dig det jeg plejer at kalde "en bruger- såvejledning" ang. mistelten.
Det er sansynligvis stadigvæk muligt at så mistelten på et træ endnu.
"Man" plejer at sige, at det bedste så-tidspunkt er i marts-april, og at de bær man vil bruge helst skal være høstet den samme dag man vil så dem på sit træ.
Det bedste resultat får man, hvis de bær man så'r, er høstet på samme slags træ, som man vil så dem på.
Altså f.eks. fra æbletræ til æbletræ, så er der størst spireevne-groevne (ca. 80 %). Det "plejer der at være på de æbletræer jeg har sået dem på igennem tiderne (det er rigtig mange).
Grenen bør ikke være tykkere end en tommelfinger, ellers er barken for tyk til at den lille spire kan gro igennem barken på grenen.
Man kan ofte se at den lille spire kommer frem, men hvis bærret er høstet fra en anden træart, så holder spiren ofte op med at gro.
Misteltenbær fra mig plejer at være gratis, men modtageren "forpligter sig" til at købe en "HUSFORBI" af en af de hjemløse der sælger dem, så er portoen betalt.
Hvis du bor i nærheden af 3600 Frederikssund, så kan jeg "komme forbi" med misteltenbær, den dag du vil så dem. Det bør være en dag hvor det ikke regner, og det bør også være tørvejr næste dag, så klistret om bærret kan nå at stivne rigtigt, så det ikke bliver skyllet af i regnen.
Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A, 3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705,
hvis jeg ikke tager den, så mobil: 30338311
Mail: hope@post.tele.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mistelten