Forum

Vanding af citrus-træ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claire Isabelle B.P., 5. maj 2014 kl. 8.56

Hvad skal jeg gøre ved denne? Den ser lige trist ud om jeg vander den meget eller ikke vander den. Jeg tror den skal have endnu mere vand, men vil jo ikke drukne den hvis den har det bedst tørt...

Hvilken potte har den det bedst i?

Hvilket træ er der egentligt? Kan man spise frugterne?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. maj 2014 kl. 9.29

Det første, jeg bemærker er, at den ikke har ret meget jord til rådighed...
Planter lever jo ikke af vand alene. Så en ompotning med noget tilførsel af gødning kunne måske være en god ide.

Jeg ved ikke meget om citrus - men rigtig mange spørger til det med de tørre blade (bare lav en søgning på siden her) og altid er svaret: mon ikke den står i for tør luft i stuen?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. maj 2014 kl. 9.29

Og lige oven på radiatoren...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claire Isabelle B.P., 5. maj 2014 kl. 10.57

Planten står i et kontormiljø på et én-mandskontor. Det blev os foæret for 15 dage siden. I de 15 dage har radiatoren ikke været tændt...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 5. maj 2014 kl. 11.42

Ja, den ser ud til at mangle jord, - men den er altså osse lidt på overarbejde med alle de frugter!

De fleste citrus vil helst stå i jord med relativt lav pH, så du kan f. eks. bruge noget Rhododendronjord. Og så skal den vandes med regnvand.....

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claire Isabelle B.P., 5. maj 2014 kl. 13.59

Godt, indtil jeg får den plantet om, skal den så have mere vand eller kan den bedst lide det tørt?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2014 kl. 16.41

Din citrus kommer fra et drivhus med høj luftfugtighed, til et tørt kontor, derfor krøller bladene. Den vil have godt af overbrusning med en vandforstøver med regnvand eller koldt kogt vand, en gang om ugen. Hvis du bruger hanevand kommer der kalkpletter på bladene. Din plante kæmper for livet med alle de frugter, smag på én, og så bare spis løs, eller pil ½ delen af.
En større potte er tiltrængt, og brug så citrus gødning, det er meget svagere end alm. flydende gødning. Du kan købe citrus jord på planteskolerne.
Der findes mange typer appelsiner, så det er vanskeligt at sige navnet på de aflange frugter.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 5. maj 2014 kl. 16.41

Jeg havde et par citrus, der så triste ud. De blev plantet om i rigtig citrusjord, der har tilpas dræn, lerkolloider og lav pH. De er blevet så flotte. Jeg vander med regnvand, da de ikke kan lide kalk.

Mht vandmængden så lader jeg dem tørre så meget ud at potten føles let og vander så til vandet løber igennem.

Jeg er på ingen måde citrus-ekspert, men jeg tror også den har sat for mange frugter og står i en ret lille potte i forhold til bladmængden.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2014 kl. 16.49

Glemte lige.
En citrus dyrker på Kreta har engang fortalt mig at der skal være en håndsbredde mellem hver frugt, ellers bliver det noget småskravl.
Det samme gør man også her i DK. med æbler.

Nyt svar til emnet »Vanding af citrus-træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vanding af citrus-træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider