Forum

Rhododendron anlæg af bed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria A., 20. maj 2014 kl. 10.35

Vi overvejer at anlægge et rhododendron bed i vores have, og i den forbindelse har jeg læst at man istedet for spaghnum kan bruge 1/3 sand, 1/3 møg og 1/3 grannåle. Sand og møg har vi nem adgang til da vi har heste - men hvor kan man lige anskaffe sig en masse grannåle henne?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. maj 2014 kl. 15.23

Hos en haveejer med store fyretræer eller graner ligger der ofte masser af nåle under træerne. Eller i en granskov (kræver tilladelse).

Bor du i nærheden af Tune, er du velkommen forbi mig.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. maj 2014 kl. 8.14

pas på med møget hvis ikke det er gammelt - jeg ville bruge 1/3 sphagnum 1/3 nåle og 1/3kalkfrit grus

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria A., 23. maj 2014 kl. 19.44

Tak for svaret. Mht møget, så tømmer vi stalden nu (løsdrift fra hele vinteren), lægger det ned i bunden af marken med en pressening over, så får det til efteråret til at formulde hvor vi regner med at anlægge bedet.

Det har vi gjort med alle havens andre bede, hvor jeg blot har tilført lidt kalk, for at forhindre at jorden er blevet for sur. Og både stauder, georginer og køkkenhaven vokser som vilde.

Vi bor i vestjylland, så jorden er ellers så mager at vi intet kan få ud af haven, hvis ikke vi laver seriøst jordforbedring = starter forfra. Men lige med det surbundsbed er jeg noget i tvivl, og da vi regner med at anlægge et bed på omtrent 25 m2, så har jeg altså ikke lige råd til at købe mig fattig i surbundsspaghnum - hvilket jo heller ikke er godt for miljøet.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. maj 2014 kl. 20.15

Gør det samme med gran/fyrrenålene. Tag evt. Presseningen af under regnvejr engang imellem, for den er ret tør

Den opskrift, jeg har læst mig til er 1/3 komposterede bøgeblade, 1/3 fyrrenåle og 1/3 spagnum (altså ingen dyrekompost). Men dyregødningen kan I helt sikkert bruge andre steder i haven.
Nålene behøver nok ikke være fuldt omsatte, da de er med til at give struktur.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2014 kl. 22.06

Bøgeblade er 4-5 år om at formulde, så hvis du bor i nærheden af a hav, kan du hente tørt tang og lade det ligge vinteren over så saltet er udvasket. Udvasket tang er glimrende til mange planter, især i køkkenhaven.
OSMO surbundsgødning har et stort indhold af tang. I gamle dage bragte fiskerne tang med til haven og gravede den ned inden der blev sået og plantet! Det var hos fiskerne man den gang fandt de bedst gødede haver.

Nyt svar til emnet »Rhododendron anlæg af bed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rhododendron anlæg af bed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider