Skrevet af: Helle *, 26. maj 2014 kl. 6.12
I år har jeg lagt mærke til at der ikke er en eneste vejbred i min have, eller at der er så få at jeg har overset dem.
Jeg har ikke brugt nogle gifte i de 9 år jeg har boet her, så derfor tænkte jeg kan det være et stof jorden mangler?
Eller er det simpelthen bare tilfældigt, ikke tidspunktet eller noget helt andet der er årsagen?
Mvh Helle-Sofie
Skrevet af: Freya Grossmann, 26. maj 2014 kl. 7.33
Har du haft dem tidligere?
Tit sker der jo det, at planterne udkonkurrerer hinanden. Men der er sikkert masser af frø i jorden, så de kommer måske igen til næste år.
Hvis det er en mangel ved jorden, så ville de blot mistrives (typisk lyse blade eller gule pletter på bladene). - og du ville også se andre planter med gule blade.
Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2014 kl. 9.06
Hej Helle Sofie
Vejbred trives i sammenpresset jord og er vindbestøvet - så hvis du har været rundthåndet med kompost og efterhånden har læ i haven kan situationen forstås sådan, at der i din have ikke længere er de forhold Vejbred har tilpasset sig (og stortrives med kloden rundt).
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Helle *, 26. maj 2014 kl. 21.35
Tak for svarene.
Jeg har ikke givet haven kompost, men der er rigtig godt med læ i haven, så den forklaring klinger rigtigt.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. maj 2014 kl. 23.07
Som er kuriosum, har jeg hørt, at Vejbred, den der hedder glat vejbred, i USA af den oprindelige befolkning, blev kaldt "hvid mands fodspor" angiveligt fordi der var frø af den i den såsæd, der kom med fra Europa.
Så hvor de hvide havde været, var (er?) der Vejbred hen over prærien.
Den villighed til at sprede sig der, passer meget fint med Lones beskrivelse.
Skrevet af: Helle *, 27. maj 2014 kl. 16.28
Og som en ekstra lille historie...
Saften fra vejbred heler små sår. Feks ved at nulre stilken og gnide saften ud på riften.
Skrevet af: Tine Horsum, 28. maj 2014 kl. 23.38
Udover det, så er undulater og kanariefugle glage for frøstænglen med modne frø (dvs når den er brun og moden). Ligesom de også gerne æder lidt (bare lidt pr gang) "hønsetarm" (fuglegræs).
Alle mine bredbladede vejbred er også væk derimod har jeg fået flere lancetbladede.
Planten er spiselig: Blade kan flås for nerver og dampes.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 29. maj 2014 kl. 20.43
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vejbred