Skrevet af: Tina Kristiansen, 15. juni 2014 kl. 11.57
Hej
Jeg har læst at man kan plante 2 eller flere blommetræer i samme plantehul. Jeg overvejer at plante en opal og en kirkes sammen, både pga bestøvning men også fordi det er lidt knapt med pladsen, hvis de skal stå hver for sig. Er der nogen der har erfaring med det?
Mvh. Tina

Skrevet af: Søren S Duun, 15. juni 2014 kl. 23.08
Jeg tror at du vil få to sølle træer da de vil slås om vand og nærigen.
Sæt dem heller med nogle meter i mellem sig og giv dem noget godt at leve af så skal de nok give blommer .
Skrevet af: Tina Kristiansen, 16. juni 2014 kl. 7.13
Ja, det lød egentligt også lidt mærkeligt :) hvad mener du ellers om de 2 sorter sammen? Overvejer nemlig også en grøn reine Claude. Evt i stedet for kirkes...
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2014 kl. 7.53
Kan du ikke købe et træ, der har flere sorter på samme stamme?
Skrevet af: Tina Kristiansen, 16. juni 2014 kl. 8.02
Jeg har bare hørt at det oftest ender med at én af sorterne overtager på et tidspunkt. Men har ingen erfaring med det selv... :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2014 kl. 10.54
Det samme sker jo, hvis du planter dem i samme hul eller for tæt på hinanden...
Det hedder konkurrence, og er hele grundtrækket i Darwins lære om "survival of the fittest" - som ikke er "den stærkeste overlever", men derimod den bedst tilpassede.
Skrevet af: Tina Kristiansen, 16. juni 2014 kl. 11.57
Men så er der vel heller ikke så meget idé i at plante et familietræ? Altså dem med flere sorter på...?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 16. juni 2014 kl. 13.55
Hvorfor ikke bare nøjes med en af sorterne? Opal har vi i haven og her skal du være opmærksom på at det bliver et STORT træ - og blommetræer er ikke så vilde med beskæring så hvis man ikke har pladsen skal man nok hellere lade være. Men Opal er en FANTASTISK blomme, så jeg kan kun anbefale den.
Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2014 kl. 14.00
Jeg har et 3 podet blommetræ , grøn reine Claude , victoria og kirkes , købt i bilka for mange år siden og det virker godt.
Skrevet af: Tina Kristiansen, 16. juni 2014 kl. 14.29
Okay... Det kan da godt være jeg skal forsøge med et familietræ alligevel så :) er der så noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber sådan et?
Skrevet af: Tina Kristiansen, 16. juni 2014 kl. 14.32
Min mor har et opal træ, men den er meget svingende i udbyttet, så derfor ville jeg gerne have minimum 2 sorter :)

Skrevet af: Tine Horsum, 16. juni 2014 kl. 16.22
Grøn reine Claude er en rigtig god blomme! Den bliver til et lille træ (kan holdes nede med beskæring)- men den smager guddommeligt! (Den gule er et møgtræ! Bliver højt- og blommerne er efter min mening ikke noget at skrive hjem om). Husk de grønne er modne som grønne- første år i haven gik jeg og ventede på, at de blev gule!
Opal er også en rigtig god blomme- og en fin bestøver.
Hvis du er nervøs for bestøvning, så kan man klippe en blomstrende gren af, og sætte den i spand vand, ved det træ, der skal bestøves.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Opal og kirkes i samme plantehul