Skrevet af: Allan Johansen, 16. juni 2014 kl. 18.46
Jeg har bestilt og fået en 4 års plante (blåbær (Legacy))
Jeg syntes dog den ser noget ranglet ud. Jeg har skrevet til butikken med de skrev "tværtimod"
- er jeg helt gal på den? (Den er ca 90 cm høj)

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2014 kl. 20.10
Den er pænt høj - men jeg har nu ikke set en opstammet blåbær før...
Normalt når man køber store buske, er de forgrenede helt fra bunden og har bestemt flere grene end den der.
Er den købt som opstammet?
Skrevet af: Allan Johansen, 16. juni 2014 kl. 20.15
Nej, den er bare købt som 4 års plante på blåbær.nu.
Men da jeg skrev at den så noget forkølet ud, og spurgte om den ikke var lidt klein, fik jeg bare det korte svar, og jeg citerer, "Tværtimod"
Mon det er en der kan blive til noget... Jeg mener, mon der kommer grene på siderne?
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2014 kl. 20.18
Må indrømme, at jeg ved det ikke - men jeg ville da føle mig stærkt fristet til at returnere den...
Lad os se, om der ikke kommer klogere blåbærfolk på banen :)
Du ved godt, at du skal have to forskellige sorter til bestøvning, ikke?
Skrevet af: Allan Johansen, 16. juni 2014 kl. 20.24
Jo, jeg har en del blåbær efterhånden ca 9 sorter i krukker og tønder.
- Det ser faktisk ud til, at der bevidst er fjernet sidegrene på stammen. Underligt ....

Skrevet af: Mogens; E., 16. juni 2014 kl. 22.08
Det er den mest ranglede blåbær jeg endnu har set. Nogen har forsøgt at opstamme planten, men det går galt, for den får en stor krone som stammen ikke kan bære. Så kan man klippe kronen mindre, indtil stammen er tykkere, men så får man ingen bær. De grene som er klippet af stammen, er måske brugt til stiklinger, og så købte du resten.
Det er mode at mange planter skal opstammes, men det er ikke altid lige heldigt.
Her er et kedeligt tilfælde som jeg har opstammet. Det startede med én stamme, men kronen blev alt for stor og den væltede. Flettede så to stammer til, fra bunden, selvfølgelig blev kronen enorm, og det hele måtte støttes med den rædsel. Kronen bliver klippet helt ned hvert år. Kønt er det ikke, men den dufter godt - Rosa Helene Guldfund.

Skrevet af: Søren S Duun, 16. juni 2014 kl. 22.09
De 4 år passer meget godt men du har fået en opstammet busk.
Giv den noget godt at leve af så skal den nok vokse til .
De plejer ikke at skuffe .

Skrevet af: Søren S Duun, 16. juni 2014 kl. 22.11
Ej nogen, det sku for dårlig.....: -)

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. juni 2014 kl. 8.09
blåbær egner sig ikke særligt godt til krukker de blir´ for varme om rødderne
Skrevet af: Allan Johansen, 17. juni 2014 kl. 19.20
Mon ikke jeg skulle opgive og købe en ordentlig plante et sted... Er fra Odense, så jeg tænker fx Langeskov Plantecenter?
Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2014 kl. 19.24
Langeskov Planteskole har jeg gode erfaringer med. De er lidt dyre, men til gengæld kan du tale med en faglært person :-D
De plejer at have stort udbud og god kvalitet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juni 2014 kl. 20.12
Jeg kan også anbefale dig at se nærmere på denne side - det er utroligt søde og vidende mennesker, der sælger gode planter:
www.westergaards.dk/b%C3%A6rbuske
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juni 2014 kl. 20.13
Og så bor de ved Rynkeby - lige om hjørnet :)
Skrevet af: Jan E, 17. juni 2014 kl. 21.00
Jeg vil i stedet anbefale Masgtenbølle Planteskole tæt ved Vissenbjerg. De er væsentligt billigere end diverse BoGrønt-planteskoler - og stadig med kompetent betjening og stort udvalg.
Skrevet af: Jan E, 17. juni 2014 kl. 21.01
skrivefejl ... Magtenbølle ...
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juni 2014 kl. 21.20
Det behøver vel ikke være i stedet - man kan jo tage på turné :)
Skrevet af: Allan Johansen, 30. juni 2014 kl. 21.50
Nå, nu er denne blåbærplante købt ved Langeskov plantecenter. - samme pris.

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2014 kl. 21.51
Den ser noget flottere ud :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Er det en alm størrelse 4 års plante