Forum

Blåbær blomstrer ikke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. juni 2014 kl. 23.14

Vi har, på 4. år 4 blåbærbuske stående. Umiddelbart trives de fint, sætter nye grene, har friskgrønne blade. MEN de blomstrer ikke og har aldrig gjort det. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Kan det skyldes for lidt sol?
Jeg ser flere steder skrevet, at de foretrækker fuld sol, men at vandrende skygge kan gå an.
Som det er nu, får de sol 4 - 5 timer midt på dagen.

Er jordbunden forkert?
Hvis ikke jordbunden er rigtig, de to plantet i et hul med sand/spagnum/bøgeblade, de andre to direkte i skovbunden, ville de vel ikke trives og sygne hen i stedet?

Kommer blomsterne på sidste års skud eller 2. års skud?

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2014 kl. 7.13

Hej Vibeke Dyrst

Planten bærer blomster på både årsskud og gamle skud - og tåler hård nedskæring, hvis den ellers er i trivsel. Men almindeligvis klares beskæringen med at fjerne skud for tæt ved jordoverfalden og skud, som er 5 - 6 år gamle (let udtynding kunne man kalde det)
Så det er nok ikke omkring beskæring, du skal lede efter forklaringen.

Din beskrivelse af blandingen af sand, sphagnum og bøgeblade lyder fornuftig - men også som en blanding, der måske har begrænset beskyttelse mod fordampning. En forbedring her - hvis ellers der er jordblanding nok til at busken kan udvikle et stort rodnet - kunne bestå i et par cm tykt lag havekompost som overfladedækning i en cirkel på ca 1 meters diameter rundt om busken efterfulgt af 5 cm gran- eller fyrrenåle hen over komposten.
Forstyr ikke det eksisterende rodnet ved forsøg på at indblande kompost eller nåle - bare læg det i lag ovenpå jordoverfladen.
Og gentag fremover tildelingen af havekompost og nåle hvert eller hvert andet forår.

Plantehullets størrelse ? Rødderne er placeret tæt ved jordoverfladen, så det behøver ikke at være mere end ca 30 cm dybt men gerne en meter i diameter.

Er der stiv lerjord under busken eller andet der kan hindre dræningen? Blåbær tåler ikke at have stående vand omkring rødderne - så hvis regnvand kan samle sig omkring det nederste af rodsystemet får det negativ indflydelse på buskens trivsel.
Endelig er der modsætningen hertil: udtørring at tage hensyn til. Blåbær kan godt blomstre og alligevel ikke sætte frugt, hvis planten mangler vand i blomstringsperioden eller under frugtsætningen.
Er der brug for vanding er det en fordel at anvende regnvand i stedet for vand fra hanen (der indeholder mere eller mindre kalk).

Og så er der "naboerne" - Blåbær er ikke i stand til at vinde konkurrencen om vandforsyning i forhold til mere kraftigt voksende buske. Blåbærbuske placeret tæt ved f.eks rhododendron giver sjældent bær.

Måske er der mellem disse forhold et eller flere, du kan ændre for at opnå håndfulde af de lækre bær i næste havesæson ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2014 kl. 8.07

Tak for svar Lone.

Der er lerjord under buskene, 50+ cm nede vil jeg tro. Men det er ikke mit indtryk, at de ligefrem står og sopper. På den anden side, er jordoverfladen sjældent helt tør omkring dem, men jorden er som regel dækket af formuldende blade og små ukrudt.

Naboerne, er bøgetræer, skovkonval og en enkelt hjortetakstræ, og så selvfølgelig ukrudtet, så konkurrencen er måske lidt hård.
Jeg vil prøve, at rydde i lidt større omkreds af dem og så lægge en gang kompost næste år.

3 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. juni 2014 kl. 10.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2014 kl. 15.21

Kender godt Sukkertoppen, har faktisk overnattet på toppen en sommernat ved fuldmåne. -Kan anbefales!
Ja, der er en sand velsignelse af blåbær. Det er så vidt jeg ved netop det gule kvartssand, der har forsynet toppen med navnet.

Forholdene lader sig desværre næppe genskabe helt, her i det Vestsjællandske.

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2014 kl. 14.57

Vil lige spørge.....og ved godt at færdige spagnumblandinger er noget snavs, men vil gerne at de blåbær blomstrer næste år.

Jeg har købt en rhododendronblanding, med (langsom omsættelig) gødning og har tænkt mig at lægge den på som topdressing, idet jeg har brugt al min kompost på græsplænen.

Er det for skrap kost for blåbær? -Så vidt jeg ved, er de ikke vilde med for megen gødning.

6 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juni 2014 kl. 21.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juni 2014 kl. 22.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juni 2014 kl. 22.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2014 kl. 22.56

Hej Frank Chr.
Lige umiddelbart mente jeg ikke, at tørke kunne være tilfældet, og da slet ikke flere år i træk. Der har desuden været fin tilvækst af nye skud.
MEN i artiklen er også informationen om blomsterinduktionsperioden, som jeg har været på jagt efter, og jeg skal da ikke udelukke, at der kan have været en kort tørkeperiode, netop i august-september.

Nu har jeg smidt topdressingen på, måske holder den sammen med bøgebladene på fugten.

Noget andet er, om jorden kan være for kompakt, men den tager jeg til næste år, hvis der heller ikke kommer blomster da.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2014 kl. 12.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. juni 2014 kl. 12.51

He he sådan er det, ligesom importerede vandballon jordbær, ikke smager som dem vi selv plukker, eller brombærrene vi køber.
MEN der er nu ofte en markant forskel til den gode side, på hjemmedyrkede "falske" blåbær og så dem vi får i butikkerne.

Men ingen af dem når f.eks Mossø-blåbær.

Har i øvrigt købt blåbærvin i Hessen for et par år siden. Det blev hurtigt her i huset dømt "slik", i den gode betydning. Fuldt på højde med gode hedvine.

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. juni 2014 kl. 12.52

altså...."brombærrene vi køber", ikke smager som dem vi skaffer os sammen med forrevne arme og ben.

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. juni 2014 kl. 17.19

Jeg har også nogle halvgamle blåbærbuske i haven som giver rigtig godt, og I har ret, de smager ikke af meget. Men hvor kan man købe de indfødte smagfulde jyske planter, uden at skulle farte land og rige rundt.

14 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2014 kl. 17.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 25. juni 2014 kl. 18.48

Barneys.dk (Bjarnes Frø) havde dem med til plantedag i Geografisk Have i Kolding. Han kan sikkert skaffe dem, det var meget flotte eksemplarer :)

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Pade, 13. januar 2015 kl. 10.58

Måske har du rådyr på din grund? Jeg har nemlig haft samme problem med mine 5 blåbærbuske.
Rådyrene havde åbenbart fået smag for de sarte hvide blomster, så jeg så aldrig en blomst, før jeg fik sat et hegn op omkring buskene. Det hjalp. Nu blomstrer de helt normalt.
Rådyr er smukke, elegante dyr, som ikke skubber til noget, så du behøver ikke engang sættes hegnet ordentligt fast. Det skal bare stilles omkring buskene, måske med et par pløkker, så det ikke vælter i stormvejr. Hvis du vælger et spinkelt hegn, ses det næsten ikke.

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. januar 2015 kl. 8.28

hvis ikke jorden er sur nok er det meget gavnligt at give en smule svovlsur ammoniak tidligt forår

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. januar 2015 kl. 10.27

@Merete, jo vi har rådyr og dådyr i haven, men synes end ikke jeg når at se anlæg til blomster. Vil prøve med lidt hegn.

@Mogens, jeg kender faktisk ikke surhedsgraden af jorden. Ved blot at Magnolierne på den ene side trives fint og at jeg opgav at kalke plænen i efteråret, fordi ukrudtet der indikerede at det ikke var kalkmangel der udløste den megen mos. Blåbærbuskene, står nærmest i skovkanten, hvorfor jeg forestiller mig, at det nok ikke er surheden her den er gal med.

Aht. til ammoniak, vil det vel først påvirke næste års blomstring?

Efter jeg skrev sidst, hældte jeg rhododendronjord på blåbærene, dækkede det til med bøgeblade og holdt øje med om der var fugt nok i september/oktober, hvor anlæggene til blomster skulle dannes.

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2015 kl. 11.34

Opfølgning:

I sensommeren 2014 lagde jeg surbundsjord, dækket med et lag bøgeblade omkring blåbærbuskene. Desuden sørgede jeg for at vande, hvis der var fare for at der kunne blive tørt unde bøgebladene.

I år er underet så sket, der er blomsterknopper i mine blåbær! Ikke mange, men bedre end ingen. Om det er den tilførte jord og blade, vandingen eller begge dele tilsammen, vil jeg aldrig få svar på.

Inspireret af "Bonderøven" (der planter sine blåbær i næste ren savsmuld) har jeg hentet adskillige bæreposer savsmuld, der hvor skovarbejderne har fældet og/eller skåret træer op, og lagt det omkring blåbærene. Min plan er yderligere at tilføre kompost og blande det med savsmuldet og så dække med bøgeblade igen, for at holde på fugten.

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2015 kl. 22.08

Jeg tror, du gøder for meget. Udover det med hjortedyrene.

Det er endelig en surbundsplante, der vokser på ret næringsfattige jorde.

Mvh
Tine- vores gamle kokserspaniel- plukkede blåbær om kap med os- han åd dem bare. Min anden hund åd ærter- og en tredje spiste hasselnødder- meget fikst- og spyttede skallerne ud. Meget fikst!
Kattene er mindre fikse, men de elsker ost- tomat, pære- og kerner.

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. maj 2015 kl. 22.16

Dansk Blåbæravlerforening anbefaler også at dække med flis eller savsmuld.

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. maj 2015 kl. 22.33

Hej Vibeke

I en kædesav, som skovarbejderne bruger, smøres kæden løbende med olie. Det betyder at der en smule olie i savsmulden.

Jeg ved ikke hvor meget, men det er så vidt jeg husker nok til at man fraråder den slags savsmuld som røgsmuld.

Jeg ville være lidt betænkelig ved at plante i det.

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. maj 2015 kl. 22.52

Vi er nogen, der bruger olie, der ikke er skadeligt for miljø og mennesker. Det lugter lidt anderledes, når man saver, og det kan blive lidt hårdt, når der er en lang pause i saveaktiviteten.
Savsmuld er stort set kun kulstof. Det giver en fin struktur i jorden, og den er langvarig, men den spiser umiddelbart al gødning, selv om den var tiltænkt planterne. Med en god planlægning kan det blive godt.

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. maj 2015 kl. 23.06

Det lyder som en god ide Lars, men Vibeke skal nok ikke løbe an på at skovarbejderne har brugt det.

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2015 kl. 23.34

@ Tine, det er næppe overgødskning, der var skyld i den udeblivende blomstring, for de fik nærmest ingenting, inden jeg besluttede, at gøre noget ved det sidste år.

@Claus, det havde jeg ikke lige tænkt på, det med olien. Under alle omstændigheder er det for sent nu. Nu får der være som det er, der er jo andre muligheder heldigvis.

@Lars, det er også mest strukturen jeg tænker på og ikke mindt surheden.

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. juli 2016 kl. 17.27

Flyttedag?

Nu har jeg besluttet at flytte blåbærbuskene ud i lyset.
Efterhånden som træer og buske i omegnen af blåbærbuskene tager til i højde og tæthed, bliver tidsrummet med sol mere og mere begrænset og blåbærgrenene tilsvarende lange og tynde.

Hvilket tidspunkt er det bedst at flytte dem på? Da jeg har lært, at anlæggene til blomsterne dannes i september/oktober, tænker jeg at november ville være passende?

Eller skal jeg vente til foråret? Eller gøre det nu? -Med behørig vanding forstås!

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 10.54

Blåbær er løvfældende, så vent til bladene er faldet af. Beskyt rodhalsen mod frost i vinterens løb.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. maj 2019 kl. 13.29

Opfølgning

Flytningen blev i november 2016 til et sted med meget mere sol i et meget længere tidsrum.

I 2017 blomstrede de to af buskene nok til en håndfuld bær i alt i 2018 til to håndfulde. Desuden begyndte alle 4 planter, især 2018, at sende nye kraftigere skud op nede fra.

I år er der endelig rigtigt mange blomster på de to af buskene og en del på de to andre.
Jeg beskar alle 4 buske i april og er spændt på, hvordan de skyder i år.

De fik et tyndt lag kompost sidste år.
I dag har jeg lagt en blanding af bøge og ahornblade, samt lærkenåle, kogler, kviste og små grene omkring dem i et 15-20 cm tykt lag. Det vil formodentlig holde på fugten, sommeren ud.

29 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2019 kl. 18.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2019 kl. 21.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2019 kl. 23.11

Du kan lave kalk fattigt vand ved at komme citronsyre i.
En theske til 10 liter postevand.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2019 kl. 11.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Blåbær blomstrer ikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blåbær blomstrer ikke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider