Forum

Bestøvning af chilli

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Z, 18. juli 2004 kl. 19.21

Jeg har sået et chilli-frø og der er kommet en flot plante som nu blomstrer i min vindueskarm. Men den taber blomsterne og dermed også de små chillier. Jeg har forsøgt at bestøve dem med en pensel blomsterne imellem. Og jeg har forsøgt at tage en anden chilliplantes blomster og forsøgt at bestøve med den. Men lige meget hjælper det.

Er der nogen som ved om chillier overhovedet skal bestøves og om de skal have hjælp til det?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 19. juli 2004 kl. 0.24

Det kan godt være bestøvningen, men næppe i dit tilfælde da du jo har hjulpet til. Man bør fjerne de første blomster på en chili/peberfrugt for at planten ikke skal "tabe pusten" for tidligt. En anden ting er at de skal have godt med gødning, gerne ved hver vanding.

Der har været mange indlæg om chili, brug søgefunktionen:

www.havenyt.dk/soeg/?q=chili+knib%3F&t=5

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Z, 19. juli 2004 kl. 0.31

Ok, men er chilliplanter tvekønnet eller findes der både han og hun planter så der skal to planter til for at blomsterne bestøvede?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 19. juli 2004 kl. 10.35

Hej Martin.

Chilier er selvbestøvede, så det skulle ikke være nødvendigt med to planter. Er det planter af forskellig art, vil du kunne opleve en krydsbestøvning der medfører ændrede karateristika for den enkelte frugt. Det være sig anden form, størrelse eller styrke. I sydstaterne i usa og i mexico pakkes hele marker ind i plast for at holde "raserne" rene.

mvh

Ditlev

Nyt svar til emnet »Bestøvning af chilli«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bestøvning af chilli

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider