Forum

Brændenælder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsa Gade, 22. juni 2014 kl. 15.35

Vi har netop købt en gård med en masse jord til. Et sted er der et stykke jord nok på 300-400 kvadratmeter. Jorden er lerjord og overgroet med meterhøje nælder. Stykket ligger fint omgivet af træer på tre sider og jeg vil gerne dyrke det - køkkenhave, rosenhave etc. Det virker dog meget uoverkommeligt. Nogle råd om hvordan jeg griber det an nu her i snart slutningen af juni modtages med kyshånd.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juni 2014 kl. 15.46

Hak nælderne om, rødderne er forholdsvis nemme at få op. Skynd dig at lægge en masse kartofler. det renser godt i jorden når du hypper dem. og nye kartofler i september er ok :-) eller vinterporrer for den sags skyld.

og brug resten af sommeren til at tænke over hvordan og hvor du vil have dine roser og køkkenhave, altså planter i forhold til læ, sol og hyggekroge osv./ Anne

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. juni 2014 kl. 17.38

Nu er jeg nok lidt doven i mit forslag, men har du mulighed for at få en nabo til af pløje og harve det for dig . Min svigerfar fik for mange år tilbage pløje sine fårefolde op da de var groet til med tidsler og brændenælder . Det hjalp . Året efter kunne han så græs og kløver og holde det fri for ukrudt.
Jeg tror det bliver svært at holde det ren med kartofler alene, især hvis brændenælderne er gamle , men jeg har ikke afprøvet metoden, så jeg kan ikke benægte det. Men det gælder at få knust rødderne så jorden er til at arbejde med .

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. juni 2014 kl. 20.18

Du kan udpine rødderne ved at lade planten gro til de næsten sætter blomst. Så slåes de af og lades i fred til næste gang de næsten blomstrer, så slåes de igen.
De når ikke at sende næring til rødderne, da al energi går til blomstring først.
Vi har fået dem udryddet i en gammel hønsegård på den måde. Nu er der græsplæne.
Held og lykke
Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Lund, 23. juni 2014 kl. 14.54

Et par grise kunne hurtigt få bugt med de brændenælder og så kan man jo spise grisene bagefter.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Gade, 29. juni 2014 kl. 22.27

1000 tak for rådene. Jeg tror jeg taget lidt fra hvert svar minus grise. Så langt er jeg ikke kommet! Det er svært/besværligt at blive gårdmandskone endskønt det er af lyst. Men nu har jeg så fundet dette forum mednogle hjælpsomme mennesker og tak for det.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 29. juni 2014 kl. 22.41

en anden mulighed er, at lade frosten tage dem og fat greben tidlig forår når de lige kommer frem, så er det ikke så uoverskueligt.

Nyt svar til emnet »Brændenælder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Brændenælder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider