Forum

Yucca stammebredde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alexander G., 25. juni 2014 kl. 11.05

Hej.

Jeg synes mine yuccapalmer bliver ranglede.
Stammen den kommer med er noget tykkere end de skud, der kommer - og vokser sig længere. Har efterhånden haft den ene yucca i 13 år, og ikke været så god til at få den drejet mod lyset, så den kunne vokse nogenlunde lige. Det har resulteret i nogle skæve skud, som måske en dag får planten til at vælte. Jeg kunne godt tænke mig, at skuddene fik samme tykkelse - eller endda noget tykkere end på den originale stamme, men er det muligt? og hvordan?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juni 2014 kl. 16.36

Jeg tror, det er yuccaens natur. De bliver høje og ranglede. I naturen ville din yucca måske være 10-15 meter høj på nuværende tidspunkt.
Den tror jeg, du må leve med.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. juni 2014 kl. 19.19

Hej Alexander en Yucca der vokser i naturen bliver ikke beskåret som din plante, de har tit en stammehøjde på måske et par meter før de kommer med mange sideskud der så danner en tæt krone, og når en plante har mange toppe vokser den meget langsomt. Du kan med fordel skære dine to skud af 2 - 3 cm over den gamle stamme (= 3 stubbe) og du vil få en plante du kan forme i fremtiden. Hilsen Henry G.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander G., 25. juni 2014 kl. 19.45

Tak for jeres svar. Jeg har overvejet din løsning, Henry - jeg synes også bare, at det er synd, når den er så gammel - men kan være, at jeg bliver nødt til det en dag alligevel :-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. juni 2014 kl. 9.40

det er vist ikke en yucca - det ligner mere en draecena

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. juni 2014 kl. 10.24

Hej Mogens Planten hedder: Yucca elephantipes. Henry G.

Nyt svar til emnet »Yucca stammebredde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Yucca stammebredde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider