Forum

Tomatblade der krøller

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juli 2014 kl. 15.36

Vi har haft en debat om hvad det er årsagen til krøllede tomatblade , og efter at have læst mange især amerikanske sider er der mange forskellige bud på hvad årsagen er.
1 for koldt i en periode med uregelmæsig vanding
2 for varmt og sol og for lidt eller ingen vanding
3 en alt for kraftigt beskæring (nipping)
4 overgødning især med nitrogen
5 kalkmangel
6 for meget vind
7 jorden er konstant våd
8 en dårligt udviklet rod

De 3 øverste gik igen og igen , og nr 1 og 2 er noget modsigende , visse typer tomater var mere modtagelige end andre især blommetomater , mens det sjældent sås hos busktomater.
Det eneste der var fælles for alle , var at det havde ikke nogen betydning for tomatudbyttet , men at det ikke så pænt ud .
Jeg vil prøve at plante en tomat i drivhuset og lade den vokse vildt , hvis bladene krøller , så er det ikke beskæringen der får bladene til at krølle.

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juli 2014 kl. 16.14

Hvorfor har du slået flere ting sammen i punkt to?

Mine i solen krøller - men de mangler ikke vand...

Synes nok også, at en plante er et lidt spinkelt grundlag at konkludere på.

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juli 2014 kl. 22.18

Ja Anja det her er kort sammenkog af mange amerikanske sider , i amerika dyrker man ikke tomater i drivhuse som vi gør her i nordeuropa , deres klima er meget varmere end vores , men nogen oplever, som jeg fortolker det, at når en meget varm periode med sol kommer så er der heller ingen nedbør og så krøller bladene , jeg har ikke slået 2 punkter sammen kun gengivet mget kort hvad jeg har læst.
Prøv selv at google " curling tomato leaves cause " det er faktisk interresant læsning .

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 9. juli 2014 kl. 9.55

Jeg har på afstand fuldt denne og den anden tråd som startede debaten angående krøllede blade , fælles for alle tomatplanterne er vel at de er blevet kraftigt beskåret ca 9/10dele af planten over jorden bliver hen af vejen nippet væk , om det så er kulde eller varme eler noget helt andet der gør at bladene krøller ved man åbenbart ikke , men den hårde nipning må have en betydning synes jeg.
Min nabo`s tomater i drivhus var vokset helt vildt , og fyldte hele drivhuset , og der var tankevækkende ikke et eneste krøllet blad , om man så kan uddrage noget af det ved jeg ikke...........................

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juli 2014 kl. 17.28

Nå er liv i denne tråd , ja det er pudsigt nok at alle tomater i kultur hvor bladene krøller er blevet kraftigt beskåret , mens tomater i habitat i subtopisk/tropisk klima ikke krøller.
Nu må det komme an på en lille test/prøve jeg har plantet en sungold blommetomat i mit drivhus og en på friland , begge planter får lov at vokse vildt uden beskæring , mine andre sungold tomater på friland som er nippet som de skal , der krøller bladene.
Jeg vil retfærdigvis senere kommer tilbage og fortælle hvordan det gik.

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 10. juli 2014 kl. 22.40

Hej Svend. De første 5 år som drivhusejer ejede jeg kun tomatplanter med kr læede blade som alle krængede bagsiden ud, indtil jeg tog den drastiske beslutning at pille en tagrude ud, havde en i forvejen med automatisk åbne og lukke ting. Dernæst gravede jeg huller ( indsugningshuller ) under huset. Jeg kniber hver dag og har ikke noget der krøller mere. Måske kan dette bruges til noget.

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juli 2014 kl. 9.23

Hej Pia

Ja, det kan bruges, som en erfaring mere der peger på en helt anden og hyppigt beskrevet årsag til krøllede blade end knibning: Temperaturforhold.

Undskyld Svend :)

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2014 kl. 10.00

Pia ..hvilken tomat taler vi om

Tom , du har absolut ret til at have en anden mening end jeg har , så ingen undskyld her.

Kort og godt det der er fælles for tomatplanter hvis blade krøller er , at de er blevet kraftigt beskåret (nippet)-- en tilfældighed ?? tja... hvem ved.

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juli 2014 kl. 13.31

Svend, så er det jo alle tomatplantens dårligdomme, der kan henføres til knibning af sideskud, da 99,9 % af alle tomatplanter i hobbydrivhuse knibes.

Hvorfor krøller bladene ikke på alle tomatplanter, som knibes?

For mange er det erfaringen år efter år, at det typisk kun er på de planter, der har det varmest/ står direkte i middagssolen, som får fænomenet.

Ser frem til at høre fra dit lille forsøg :-)

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 11. juli 2014 kl. 14.55

Hej igen. Det er en hvilken som helst tomatplante. Faktum er at tomatplanter har det bedst i guds fri natur med luft og godt med lys. Problemet med krøllede blade er fordi tomater ikke kan lide de høje temperaturer i drivhuset men elsker lyset. Drivhuset omdanner solen til den varme som huset ikke kan komme af med. Dernæst skal der også være cirkulation af luft uden at der direkte er træk. Et gammelt utæt drivhus er snarere bedre end et billigt. At dyrke tomater er en helt videnskab for sig da vi ikke kulturelt set har et klima for tomatplanter.

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 11. juli 2014 kl. 15.22

... Guds fri natur... Men ikke på disse breddegrader

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2014 kl. 22.17

Alle mine tomater på friland som er nippet , krøller blade , så den holder ikke , send nogle billeder af dine nippede drivhustomater , hvor bladene ikke krøller.

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 12. juli 2014 kl. 12.47

Øv, nej den holder ikke i byretten. Jeg syntes selv at det lød overbevisende. Jeg har også krøllede blade, men på en skala fra 1-10 lå jeg på en slem 9er og ligger i dette forhold nu på en 4er. Så det hr hjulpet en del. Det var altså ikke meningen at jeg ville lyve.

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2014 kl. 15.54

Mod nord i 3. række i drivhus

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2014 kl. 15.55

Mod syd i 1. række i drivhus

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 12. juli 2014 kl. 23.28

nr. 2 billede er som mine ser ud. Tak for det Tom. Måske skal vi bare være glade for plantens eget immunforsvar ( nå - nu er jeg allerede i gang med at konkludere, at det er for megen varme og direkte sol. Til næste år har jeg agurker i første række....

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 14. juli 2014 kl. 23.39

Hehe nu bliver jeg nødt til at gå ud og kigge på alle mine tomater i morgen, bare for at se om der er forskel på dem. Jeg har både tomater i drivhus, i potter udendørs og direkt i jorden udendørs.
Een ting jeg har erfaret er at i mit lille sekskantede drivhus med to automatiske vinduer, bliver der for varmt - derfor står døren åben stort set hele sæsonen - så bliver der heller ikke fugtigt.
Jeg har også smidt kapilærkasserne væk - tomaterne smager simpelthen bedre her hos mig, når de står direkte i jorden, og jeg har ikke længere problemer med hverken grønnakke eller griffelråd.

Jeg synes at det er super at du har undersøgt det så grundigt, Svend. Og jeg hæfter mig især ved denne sætning:
"Det eneste der var fælles for alle , var at det havde ikke nogen betydning for tomatudbyttet , men at det ikke så pænt ud "
Super!
Og så kommer en gammel melodi Grand Prix sang lige op til overfladen:
Krøller eller ej, vi elsker vores børn...og tomater :-)

/Helle - der elsker sine tomater både dem der krøller og dem der ikke gør det

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 27. juli 2014 kl. 21.24

Er de ved at vise farve i 3 række????

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. august 2014 kl. 14.46

9. juli 2014 kl. 17.28

Nu må det komme an på en lille test/prøve jeg har plantet en sungold blommetomat i mit drivhus og en på friland , begge planter får lov at vokse vildt uden beskæring , mine andre sungold tomater på friland som er nippet som de skal , der krøller bladene.
Jeg vil retfærdigvis senere kommer tilbage og fortælle hvordan det gik.

Min Sungold blommetomat i mit tropiske drivhus plantet direkte i syd hjørnet og i op til 38-40 gr. C har vokset kolosalt og er blevet en stor busk med 21 afsatte klasser med mange modne tomater.
Og der er ikke et eneste krøllet blad på planten , det er der til gengæld på de nippede frilands tomater.
Kan vi bruge det her til noget næh.....det er jo et meget tyndt grundlag 1 plante , men det passer jo med at tomatplanter der vokser buskagtig (ikke nippet) ikke får krøllede blade.
Man kan jo selv prøve at lade en tomat vokse vildt , og gøre sine egne erfaringer.

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. august 2014 kl. 17.23

Måske er der basis for at interesserede her på havenyt kunne udføre et lidt større forsøg næste år?

Vi finder en sort som alle dyrker mindst to eksemplarer af: Den ene knibes og den anden ikke. Dem der har pladsen til 4 planter kunne have to i direkte sol og to i halvskygge?

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. august 2014 kl. 21.56

Desværre - jeg synes ikke, at det er interessant nok til at bruge dyrebar drivhusplads på :)

Jeg har jo gennem flere år konstateret, at dem, der krøller hos mig, er dem, der står i direkte sol, og jeg tror ikke på nippeteorien...

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. august 2014 kl. 22.09

Anja, jeg har præcis samme erfaring, men det kunne være sjovt at se om den erfaring kunne omsættes til lidt mere skudsikker viden for flere.

Eller, der rent faktisk er variation af ukendte grunde?

Du skal jo ikke nødvendigvis ofre plads, det kunne jo være en sort du dyrker alligevel, men så blot undlader at knibe én af to planter under iøvrigt samme vækstvilkår.

Måske andre vil prøve?

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. august 2014 kl. 22.41

Det var faktisk den reaktion fra visse personer som jeg havde ventet , man har en fastlagt teori om noget og intet kan rokke ved det , selv ikke noget nysgerrighed , er der mon noget om det , næh...så hellere køre videre i det man har vedtaget er rigtigt eller er det det ? og ikke nok med det , man rådgiver andre tvivlsome tomatdyrkere , som er kommet ud for dette fænomen , at man har den endelige og rigtige løsning , det er jo lidt synd at gode havefolk bliver ført bag lyset og snydt på et noget løst grundlag.

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 31. august 2014 kl. 9.36

Uanset hvor jeg har sat tomatplanter , ved vest , øst og selv ved nordmuren så krøller bladene når man har nippet , så den med sol og varme i drivhuset som årsag køber jeg ikke....
Der er sikkert også andre ting såsom plantens adgang til vand og næring som er med til at krølle bladene , i tørketid har krøllede blade en tendens til at rette sig noget ud , sikkert fordi roden ikke kan sende så meget energi op ,så er der ikke så meget tryk på så bladene krøller.
Det er jo hårdt for planten at blive beskåret så hårdt som en løbende nipning jo er og det er jo den faktor der er fælles for alle tomater med krøllede blade.
Næste sommer vil jeg prøve at dyrke tomater som ikke bliver nippet..............

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2014 kl. 9.43

Peter og Svend, er I med på at koordinere dyrkningen som jeg foreslog?

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 31. august 2014 kl. 15.14

Jeg vil også godt deltage i det spændende eksperiment. Vi skal have en tovholder og en form for et afkrydsningsskema med antal direkte sollys alt efter hvordan drivhuset vender. Samme sorter og nippe eller ej, og temperaturer ved planten, m.m. Samme jordtype og samme gødning. ( kun umiddelbare hurtige tanker der poppede op ) Det eksperiment kan vare i årevis. Kapilærkasser, sorte spande, store plastikposer, direkte i jorden, 1. Række og man kan blive helt træt ved tanken. Måle temperaturer nede eller oppe. Nej nu holder jeg.

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 31. august 2014 kl. 15.53

Springer fra igen. Men det er dæleme spændende.

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2014 kl. 17.39

Pia, du har ret i at der er noget at holde styr på ;-)
Som du er inde på, vil notater af nogle dyrkningsparametre være nødvendige, men videnskabeligt bliver det nok aldrig i et frivilligt setup.

Jeg tror dog nok, at det ville kunne afklares, om knibning er eneste årsag eller ej:-D

Men, men - med tre - fire deltagere er det jo ikke så sjovt. Kunne vi komme op på 10 eller mere ville det i det mindste være rigtig spændende.

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 31. august 2014 kl. 18.47

O.k. Jeg har direkte sol fra 7 morgen til 8 aften uden pasta på ruderne og diverse skyggemetoder.

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2014 kl. 19.07

Hvilken sort har du forkærlighed for?

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2014 kl. 21.03

Det er jo bare lige det at, hvis man ikke nipper sideskudene af hovedstammen, så får man ikke nær så mange tomater på planten. Det meste af næringen går så til alle de nye sideskud.
Jeg har vist dette foto tidligere af 12 planter som gror under ens forhold. For nogle år siden lod jeg ½ delen af planterne gro op med sideskud, det blev til en stor jungle, og med ikke ret mange frugter, og bladene på alle 12 planter krøllede lige meget......
Der er mange teorier vedr. tomater, b.la. hvorfor de revner lodret eller vandret. I år er mange af mine frugter revnet både lodret og vandret på den enkelte plante. Det har jeg ikke set tidligere.

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2014 kl. 21.20

Mogens, det har du helt ret i og vi er flere, som har samme erfaring som dig, men andre mener jo at vide med sikkerhed, at fænomenet med de krøllede blade skyldes knibningen af sideskud.

Det kunne da være spændende, hvis vi var en del, som dyrkede samme sort i mindst to eksemplarer, én uden knibning og én med.

(Nu er der også virussygdomme, der giver krøllede blade, men ved virus er der også andre symptomer).

PS
Hvis dine revnede tomater er på friland, kan det i år så ikke skyldes tørken - lidt for tør jord, som vandes op, giver jo revnet frugt på mange tomatsorter? Både vandret og lodret, men langt oftest lodret og det skyldes nok fysikken, altså kræfterne, som opstår inde i frugten kombineret med frugtens form og fiberretningen i skrællen.

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. september 2014 kl. 9.23

Rigtig nok Tom.
Normalt siger man, at revner på tværs skyldes meget dug som har siddet på frugten og kølet den af.
Revner på langs er fordi frugten har optaget vand efter en tørkeperiode og så kan skindet ikke følge med.
Mine revnede udendørs frugter er først begyndt at revne inden for de sidste 8 dage med norm. Dk sommer. Ikke en eneste revnet under hedebølgen.

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 1. september 2014 kl. 15.14

Hej Tom. Jeg har ikke forkærlighed for nogle men køber de sorter der er tllgængelig i planteskolen og knuser en plantesæk ( dem man skal klippe 3 huller i ) og hælder jorden i store krukker. Gødning består af en bøtte drivhusgødning fra samme forretning. Vander altid først når solen er gået ned.

Nyt svar til emnet »Tomatblade der krøller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomatblade der krøller

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider