Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2014 kl. 19.51
Hej
Mine salvia er ved at være afblomstrede. Nu klipper jeg blomsteraksene af ned til første forgrening, hvorfra planten vil blomstre 2. gang. Om man kan få den til at blomstre en 3. gang ved jeg ikke.
Samtidig med at jeg klipper blomsterstandene af, tager jeg materiale til stiklinger. Sidste år blev stiklingerne ikke så mange og flotte som i tidligere år.
I dag var jeg så i tvivl om hvad der er den bedste metode. En kort stikling som jeg forventer slår rod lige under "bladkransen", eller en lang stikling.
Hvad er bedst? Jeg ved ikke om det er ok at bruge Floramon roddanner hormon - eller er det fy, fy ?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2014 kl. 19.54
Dette billede er fra 2010, hvor stiklingerne blev enormt flotte planter. Men jeg husker ikke fremgangsmåden.
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 8. juli 2014 kl. 21.15
Hej Ingeborg Hansen
Jeg ville vælge en kort stikling – men gerne en med lidt ”hæl” eller lignende. Ikke bare en glat stilk. Men på den korte stikling har du jo også det bladpar, hvorfra du forventer, at stiklingen danner rod. Det tror jeg også, at den gør. Men jeg ville nok rykke de to blade af. Hvis der er alt for mange blade på, kræver det mere energi at holde dem saftspændte. Og energien skulle jo gerne bruges på at danne rødder.
Jeg har aldrig brugt nogen midler til hjælp. Men tidspunktet på året er vistnok vigtigt. Det er bare frygtelig svært at finde ud af, hvilke planter det er bedst at tage stiklinger af, hvornår. Så jeg gør, som Camilla Plum skriver i en af sine bøger: Jeg prøver bare. Og de fleste gange lykkes det.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Mogens; E., 8. juli 2014 kl. 21.51
Stiklinger kan laves på mange måder. Denne metode har jeg altid haft held med.
Fjern alle blade på stiklingen, undtagen det mindste i toppen og topskudet. Det gælder for næsten alle stiklinger. Så er der balance mellem top og ingen rod.
Af en eller anden grund fremmer det rodsætningen, hvis stiklingerne sættes langs pottens yderkant, og ikke i midten.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2014 kl. 10.52
Hej Mogens
Kan det være at stiklinger langs potteranden trives bedst fordi der er varmest der?
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Salvia stiklinger