Forum

Vis mig din jord,-og jeg skal sige dig…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 24. juli 2004 kl. 1.55

Kan I huske i T.V. for lang tid siden,-at der var noget der hed:Vis mig dit køleskab..."?. Kan man på samme måde finde ud af,hvilken beskaffenhed ens jord har,-ved at lægge mærke til hvilke planter,der stormer frem af frivillighedens vej.?Så ville det jo være en vej til den dovne have.:-).

Min jord er i hvertfald velegnet til hyld,døvnælder,brændnælder,præstelus og ikke at forglemme,-skvalderkål.Fra folk her på denne hjemmeside,-har jeg fået rigtig mange gode råd ang. nogle ligeværdige legekammerater,til mine skvalderkål,-og det virker.

Nede i marken og på engen gror skvalderkål fint sammen med "fredløs",bronzeblad,-æselfoder og en ny plante,jeg har fået af en nabo.Han kaldte den "Jodplante..."Jeg har fundet frem til at den hedder:Coral Plume.Den vokser op til 250cm høj,-og spreder sig lystigt.Jeg har plantet den på en jordhøj,der førhen var dækket af skvalderkål.Nu står sk.kålen nærmest som et bunddække.I forhaven i et lille staudebed i halvskygge,har jeg plantet Hosta,-og den er en god partner til al den skvalderkål der findes her.Jeg håber med tiden at skvalderkålen bliver træt at al denne skygge og trængsel i staudebeddet,-og vil søge andre græsgange.

Som Clara Andersen rådede mig til,har jeg også sat nogle kæmpe knopurt.

Så alt det "vilde og robuste",det trives godt. Jeg har 6000m2 jord.

Er der mon nogle,der kender til det,at tage en jord-analyse.?

Venligst Grete.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 24. juli 2004 kl. 8.53

INDIKATORPLANTER Det er rigtigt, at det ud fra en række plantearter er muligt at sige lidt om jordens beskaffenhed; disse kaldes indikatorplanter. At du har hyld, døvnælde og brændenælde viser, at jordens aktuelle kvælstof- og næringsstofniveau er relativt højt. Kvælstof, kalium o.a. kan dog hurtigt kan udvaskes, hvis jorden bearbejdes og ligger nøgen efterår og vinter uden at andre planter her fastholder næringen. Umiddelbart tegner der sig et billede af en jordtype, der også fint holder på fugtigheden, altså en muldet, frugtbar jord. Det kan være heldigt, hvis der ikke i vinterhalvåret er drænproblemer og tendens til vandlidende forhold.

Hvorvidt jorden er leret kan undersøges ved at trille en pølse af en håndfuld jord. Kan dette lade sig gøre samtidig med at jordoverfladen i tørke revner og bliver hård som sten, er det klart tale om en lerjord i den tungere ende, hvor det er vigtigt at vedligeholde krummestrukturen gennem tilførsel af kompost og jorddække. Hvis hverken, der er problemer med revnedannelse eller jorden efter regn klasker fedtet sammen, har du vist en god jord, der egner sig for de fleste plantearter uden nævneværdig gødningstilførsel for prydplanter og stauders vedkommende.

Køkkenhavedrift med høst af afgrøder vil dog altid kræve et ret højt niveau at næringsstoffer, hvilket nødvendiggør erstatning af det næringstab, du bortfører fra området gennem høst.

PRØVETAGNING Ved en jordbundsanalyse tages en god teskefuld jord i ca 10 cm's dybde 10 forskellige steder i nærheden af hinanden. De små portioner blandes, så der opstår et gennemsnit, hvilket foretages for at udligne små lokale variationer forårsaget af vegetation, sten, trærødder etc. Ved en standardanalyse får du ikke alle næringsstoffer målt, hvilket skal ønskes særskilt, dog er pH som regel med automatisk. Det er vigtigt at få en vurdering og en gødningsvejledning, men at kende ledningsevneværdierne for diverse metaller i sig selv kan være svært at bruge til noget uden særligt kendskab. Standardanalysen giver som regel et OK billede.

Hvis du yderligere vil kende lerindholdet nærmere, altså vide om der er tale om ler, sandblandet ler, lerblandet sand eller sand skal der betales ekstra for en analyse af ler, sand, og siltprocenterne. Dette er vist knap så nødvendigt, ligesom mikronæringstofferne p.t. synes tilstede, hvis der ikke ses mangelsymptomer i vegetationen. Det er der intet der peger på ud fra hvad du har skrevet.

Nyt svar til emnet »Vis mig din jord,-og jeg skal sige dig…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vis mig din jord,-og jeg skal sige dig…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider