Forum

Stiklingeformering i staldbygning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 3. august 2014 kl. 10.12

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med stiklingeformering, er der nogen der kan anbefale en god bog om emnet? Også vil jeg lige hører om I tror det kan lade sig gøre at lave stiklinger i et udhus, da jeg syntes at have læst mig til at de ikke må stå i sol, og jeg har efterhånden fået plantet alle mine nordvente vægge til.
Mvh
Johnny

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 3. august 2014 kl. 10.13

Tillægsspørgsmål: kan man købe stiklingekviste nogen steder?

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. august 2014 kl. 10.19

Kan du skrive lidt mere om udhuset? Er der fx vinduer?

Stillinger er nemt, jeg bruger bare vejledningerne for de enkelte planter her på havenyt.dk. Evt. Andre steder på nettet.
I de store havebøger fra fx Gyldendal, er der også kapitler om dette.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. august 2014 kl. 12.57

Urteagtige sommerstiklinger, der sættes nu, skal have sol og varme i mælkehvide plasttelte med tåge-vanding, så de holdes saftspændte.
Vinterstiklinger(træagtige i feb.-marts) kan sættes i hus i kasser, men skal have tilskuds-lys fra grolamper og holdes fugtige.
Held og lykke
Anne Marie

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 3. august 2014 kl. 20.08

Hej Anne Marie.

Hvor meget sol og mener du direkte sol? Tågevanding er der med forstøver for at holde dem fugtige? Risikerer de ikke at rådne?
Hvad bruger du af jord og topper du med sand?

Venlig hilsen
Anders

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. august 2014 kl. 21.26

Den mælkehvide plastfolie dæmper sollyset, så stiklingerne kan stå i fuld sol.
Vandtågen er for at holde stiklingerne friske og saftspændte. lidt men tit. Det må ikke blive for vådt.
Jeg bruger fint gødet lys købemuld i sække og blander 1/3 fyldsand i.
Til surbundsplanter bruger jeg lys, fintharpet rhododendron-jord +1/3 sand.
Mulden bliver vandet til lige inden den tages i brug. Jeg topper ikke, men husk at blande jorden grundigt inden brug.
Anne Marie

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 5. august 2014 kl. 21.42

Tak Anne Marie.

Jeg er dejligt at kunne tage lidt ved lære ved jer "gamle rotter" i faget!:-)

Det vil jeg prøve...

Venlig hilsen
Anders

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. august 2014 kl. 23.15

Jeg tænker lige, er sommer og vinterstiklinger det samme, jeg mener kan stiklinger både tages om sommeren og vinteren, deraf navnet. Eller er det en bestemt type man tager om sommeren og en anden type om vinteren.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. august 2014 kl. 23.23

Var der forresten nogen der var bekendt med et sted hvor man kunne købe spændende stiklinger?

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. august 2014 kl. 23.47

Hvad er spændende stiklinger, Johnny?

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. august 2014 kl. 6.46

Sommerstiklinger kan også kaldes urteagtige stiklinger, mens vinterstiklinger er vedagtige.

Der kan godt være planter, hvor man frit kan vælge, mens der også er planter, hvor det typisk kun er den ene metode, som anvendes/ giver bedste resultat.

Lad os høre fra nogle af de professionelle - er det korrekt formuleret?

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. august 2014 kl. 8.21

Altså, hvis man aldrig har prøvet at lave planter ud af stiklinger, så vil jeg mene, at man bare skal kaste sig ud i det. Nogle vil gøre det til en hel videnskab, men visse planter danner altså meget nemt rod.

Begynd i det små. På den måde får man nogle erfaringer, man kan bygge videre på.

I årevis har jeg lavet planter ved bare at stikke små korte stilke ned i plastpotter med så- og priklemuld, vande godt og sætte en plasticpose over, så stilken ikke udtørrer. Potterne stilles lyst, men ikke i direkte sol. På den måde laver jeg fuchsia, hortensia, uægte jasmin, japansk snebolle og mange andre.

Jeg har aldrig købt særligt udstyr, så som forstøvere, mælkehvidt plastic eller ekstra lys.

Efterhånden gider jeg ikke gøre så meget ud af det. I min have har jeg f.eks. et lille bed på 75 cm i diameter, der ligger i læ og vandrende skygge. Her stikker jeg pinde ned – uden at give dem hverken plastpose eller særlig omsorg. Men jeg sørger for at vande hver dag, når jorden ikke holdes fugtig på naturlig vis. Her har jeg lavet en solbærbusk, en japankvæde og faktisk også en hortensia. Det går glimrende.

Jeg har lavet en lavendelhæk på 10 meter ved bare at stikke lavendelkviste ned på det blivende sted, altså i almindelig havejord. Jeg anede ikke, om det ville lykkes, for jeg gjorde det i september måned. Men det lykkedes fint.

Visse arter kan man dog godt have lidt bøvl med. Nogle gange lykkes det, og andre gange ikke. Hvis et projekt ikke lykkes efter flere forsøg, så kan man da godt tage ”videnskaben” til hjælp.

Men ellers er det bare med at kaste sig ud i det. Men begynd med nogle få stykker for at få erfaringer. Der er ingen grund til at udsætte sig selv for en masse skuffelser.

Med venlig hilsen

Doris Møller

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. august 2014 kl. 21.35

Doris, jeg svarede bare Johnny på det han spurgte om.
Din måde er lige så god, så nogen videnskab er ikke nødvendig, men erfaring, som du selv skriver, er nyttig.
Når man laver 20.000 stiklinger om året får man erfaring, men videnskab er det ikke.
Tom, det er korrekt formuleret. Tit kan man lave planter på begge måder.
Johnny, de kan ikke købes, men ofte kan man få lov til, at få nogle stykker hos private af de buske man vil forsøge sig med. De skal stikkes straks eller opbevares køligt og fugtigt.
Hilsen
Anne Marie

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. august 2014 kl. 22.02

Jeg har haft glæde af dine stiklinger med solbær og jostabær, Anne Marie. De blev bare stukket i pottejord i udestuen vinteren over, og er nu på 2. år fine store planter, der også har klaret tørken fint.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. august 2014 kl. 22.02

For pokker - det kan man da kalde erfaring :)
Og en stærk ryg!

Tak for input.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 6. august 2014 kl. 23.02

Tak for indlæggene alle sammen, det er da vist bare at springe ud i det med det jeg selv har til en start, også få lidt erfaring.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. august 2014 kl. 8.08

Hej A.M.

Det er ikke, fordi jeg ringeagter professionalisme - tværtimod. Problemet er bare, at hvis man skal tage hensyn til så mange ting, kommer man aldrig i gang!

Og jeg tror, at meget at fidusen ved stiklingeformering ligger i fornemmelsen for planternes behov. Den fornemmelse får man først via erfaring.

Som sagt er der mange planter, der nemt danner rod. Dem kan man jo starte med.

Der er kun én plante, jeg har haft bøvl med: judastræ (Cercis siliquastrum). Jeg har forsøgt tre år i træk. Sidste år lykkedes det vistnok. Da vi kom til efteråret, og den lille plante tabte sine blade, som løvfældende træer jo gør, troede jeg ikke på det, men trak planten op for at se efter. Og der var faktisk rødder! Men desværre tænkte jeg ikke på, at jeg bare kunne have plantet den igen. Jeg smed den ud!

Nu håber jeg bare på, at en enkelt af de tre stiklinger af judastræ, som jeg har sat i år, får rod på ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. august 2014 kl. 15.13

Jeg prøver også "bare",- og til stor forundring for mig selv,- så kommer nok ca. ½ af mine forsk. stiklinger. :o)
Jeg stiller urtepotterne, godt gennem vandede, ned i gl. Hv./klare 15kg. træpille sække fra dlg. Der står de så og overvejer, om de vil gro på nordsiden af hønsehuset. ;o)
Jeg har lavet ribs og stikkelsbær i april/maj og igen i juli. Jeg lavede uægte jasmin i juni. Jostabær og solbær i juli og her i aug. igen en omg. syrener.
- Mit spørgsmål er nu, hvornår bør plastikken fjernes og HVORNÅR bør de plantes på friland...?

Gode råd/vejledning modtages med Taknemlighed

MVH JR.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. august 2014 kl. 17.32

Hej JR F

Når planten begynder at danne nye blade, må man regne med, at den har dannet rod. Så kan man fjerne plasticen.

Hvis der er tale om haveplanter, så plejer jeg at grave urtepotterne med de små planter ned på et beskyttet sted. Der står de den første vinter. Når jeg beholder dem i urtepotten, så det for nemmere at kunne finde dem om foråret. En uægte jasmin på 4 cm uden blade er svær at finde, for det er jo bare en tynd pind.

Når jeg graver potter med nye planter ned ude i haven, så er det, fordi udendørs planter trives bedst udendørs. Dér vil de hverken tørre ud eller drukne, hvis der ellers er dræn i potterne. Den første vinter havde jeg dem stående på min overdækkede og lukkede altan, men det gav alt for mange problemer med overvanding/udtørring.

Min solbærbusk, som jeg har lavet her i sommer, har aldrig haft plastic over. Den blev plantet på blivende sted, da den begyndte at skyde kraftigt. Den havde meget fine rødder efter ganske kort tid.

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Stiklingeformering i staldbygning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklingeformering i staldbygning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider