Forum

Formere et gl. kvædetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2014 kl. 22.13

Hej
Min meget gamle søster har et kvædetræ i sin have. Nu har hendes barnebarn, som bor i Trondheim, Norge ytret ønske om at han gerne vil have en "aflægger" af dette træ.
Jeg mener at vi er nødt til at pode f. eks. et æbletræ for at det kan lykkes. Er det rigtigt? eller hvad gør vi? Vi kan vel ikke forsøge os med at så kærner?
Han kunne købe et træ, men han vil gerne at det skal være "mormors" træ.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. august 2014 kl. 7.39

Hej Ingeborg
Træet skal podes og grundstammen skal være kvæde, røn eller vild pære.
Det vanskeligste er at finde podekviste der er tykke nok, specielt hvis træet bærer rigtig mange frugter. Det lykkes bedst, hvis podekvistene er tæt på at være i tykkelse som en blyant.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. august 2014 kl. 8.28

Hej Ingeborg

Kvæde er meget nemme at lave en nedkrogning af. Hvis der er en lavt siddende gren, som du kan presse ned på jorden er det muligt at få den til at slå rod. Jo yngre grenstykket, der presses ned mod jorden er, desto hurtigere sker rodslagningen. Det tager typisk et års tid.

Lav en lille rift i barken på undersiden af grenen, læg lidt jord over grenen og en sten øverst til at holde grenen fast. Gør du det nu, vil der være rod på grenen til næste efterår. Grenen kan nu klippes fra moderplanten og efterfølgende forsigtigt graves op og plantes på et nyt sted. Kvæder kan sagtens gro på egen rod.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. august 2014 kl. 14.53

Hej til Boi Jensen og Villy Moustgaard
Tak for svarene. Det koster jo ikke noget at prøve. Hvis jeg skulle prøve med podning, kan jeg så tage et af mine egne selvsåede røn nebærtræer (almindelig røn, ikke seljerøn)?
Nedkrogning kan jeg ikke lige huske om det er muligt, fordi det er et 50 år gammelt træ og de unge grene sidder ret højt oppe. Jeg kunne måske nedkroge i en spand jord ophængt i en gren?
Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. august 2014 kl. 16.48

Når nu der er nogen i tråden med forstand på det så har jeg et spørgsmål.
Jeg har et nogle selvsåede kvæde træer.
"Træerne" er nok 5 år gamle og er blevet godt tre meter. Men er meget ranglede og tynde.

Træerne er fra en podet pærekvæde og har endnu ikke blomstret.
Løber selvsåede kvæder normalt i vejret med den hastighed og er det normalt, at der går mange år inden de begynder at blomstre?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. august 2014 kl. 17.10

Willy N
Nu kan jeg jo ikke se, hvordan de står i forhold til lyset; men jeg kan sige at det ikke er normalt, hvis de får lys nok. Det vil i realiteten sige de skal stå i fuld sol det meste af dagen.

Det er meget normalt at der går mere end 5 år før de begynder at blomstre. Undertiden kan der gå op til 10-12 år. Står de i for megen skygge kan der gå endnu længere tid.

Ingeborg
Du kan også lave kinesisk aflægning. Det gør du ved at lave et sår på en yngre gren og binde en plastpose omkring, som er fyldt med fugtig spagnum. Plastposen skal lutte tæt omkring spagnumklumpen. Når du kan se rødderne igennem plastposen, kan den nye plante klippes af. Udendørs laves kinesisk aflægning bedst på skyggesiden.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. august 2014 kl. 21.46

Villy Mougaard.
Mange tak.
De står faktisk i meget skygge. Får mest sol indtil ved 13 tiden og derefter kun sporadisk gennem det som falder gennem "huller" i andre træer.

Men da det så er normalt, det hele, vil jeg flytte dem.
Hvor høje bliver kvæder på egen stamme?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 8. august 2014 kl. 7.13

Willy N

Kvæder fra frø kan variere en del både i størrelse og form på frugt og også i væksthøjde. Det mest normalt er at de blive 3-4 meter høje, men der kan forekomme planter der afviger i både den ene og den anden retning. Desuden kan jordbund og gødning også spille ind.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 8. august 2014 kl. 12.02

Tak for svaret.
I øvrigt et meget spændende sted du har.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2014 kl. 21.53

Tak Villy N
Det vil jo være noget nemmere med en "frokostpakke" bundet til grenen :-)
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Formere et gl. kvædetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formere et gl. kvædetræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider