Forum

Stiklingeformering af vindrue

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 19. august 2014 kl. 21.11

Jeg har netop beskåret min nabos vin (der bor ingen og viceværten vidste ik hva han skulle gøre så jeg gjorde et forsøg)

Jeg skar nogle over 2 meter lange grene af uden klaser på og ville så høre om jeg kan sætte disse grene i jorden?

Jeg ved ikke hvilken vin det er andet end at jeg kan se den får mørke druer, de er søde og den står udenfor hele året på en sydvendt gavlvæg.

Jeg ville også meget gerne have den udenfor men kan jeg sætte den i jorden udenfor nu eller hvordan skal jeg håndtere den? Skal den evt klippes kortere?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2014 kl. 0.10

Line, prøv at søge på stiklingeformering af vin oppe i søgefeltet. der ligger en del artikler om vin her på siden :)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 20. august 2014 kl. 0.27

Hej Line.
Den mest sikre stiklingeformeringsmetode er, at man bruger de grene man har klippet af imellem jul & nytår, for på det tidspunkt har planten ingen blade, og på det tidspunkt har frosten ikke endnu skadet grenene.
På det tidspunkt bruger man en gren med 3 knopper, og sætter stiklingen ned i en urtepotte med så & priklejord, så den ene knop en nede i jorden, den midterste er lige i jordoverfladen (med jordkontakt), den øverste er oppe i luften.Der kan være rigtig mange stiklinger i en urtepotte, der bare skal stå et lidt beskyttet sted, og på det tidspunkt behøver man ikke at dække stiklingerne, men bare sørge for, at jorden ikke tørrer ud, men er fugtug hele tiden, men aldrig våd.!
Det kommende år skyder de fleste stiklinger så frem med pæne skud, og du kan derefter plante dem ud dér hvor du vil have dem til at gro.

På dette tidspunkt hvor du har taget stiklingerne er der jo blade på, og så skal stiklingerne dækkes med mælkehvid plast, så stiklingerne ikke tørrer ud, før de har dannet rod.

Hvis du sender mig en mail, så kan jeg sende dig "de ca. 10 sider med vindruepasning".

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk

Nyt svar til emnet »Stiklingeformering af vindrue«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklingeformering af vindrue

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider