Forum

Belle Boskop

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anni Møller, 27. august 2014 kl. 12.02

Jeg har et træ som er ca. 30 år gammel. Træet er begyndt at give nogle små æbler på nogle grene. Det har den gjort i ca. 3 år.Spørgsmålet er har behandlet træet forkert,jeg tænker på beskæring. Træet har givet rigtig mange æbler førhen ,håber på et godt svar fra nogle af jer
. m.v.h.
anni

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. august 2014 kl. 8.13

Hej Anni
Små æbler kunne godt tyde på manglende bestøvning. Når bestøvningen udebliver, udvikles frugten enten slet ikke eller meget dårligere end ved god bestøvning.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Møller, 28. august 2014 kl. 9.42

Hej Boi.
Manglende bestøvning på træet ,det har jeg godt nok ikke tænkt på,det kan lige rigtig.
mange tak for oplysningen
anni

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. august 2014 kl. 18.28

Belle de Boskoop er triploid (har tre kromosompar), så den duer ikke som bestøver, men kræver en fremmedbestøver.

Man kan enten selv plante et bestøvertræ- eller i en snæver vending skære en blomstrende gren af et bestøvertræ- og sætte det i spand vand under BdB-en.

BdB kan som ældre træ komme i vane med at bære meget det ene år, og meget lidt det næste, det kan løses ved kraftig beskæring (dum idé, hvis træet er smukt som gamle frugttræer er), men det bedste er at leve med det, og så plante en efterfølger, der kan tage over med tiden.

Som ny have-ejer kom jeg engang til at beskære et BdB efter beskæreringsbogens anvisninger:
Krydsende grene- tjek!
Grene i vinkel 45 grader- tjek!
Grene med kræft- tjek!
Skadede grene- tjek!

Jeg endte med en meterhøj stub, der så tog revanche (pga manglende vedligeholdelsesbeskæring)- den blev meget meget høj. ;-) Så de er ikke så nemme at slå ihjel, selvom man er uerfaren udi slige excesser.

Jeg har en Rød Aroma som bestøver, men der er andre muligheder.

Tine- man kan ikke altid lære af andres erfaringer, nogen må man lave selv! :-)

Nyt svar til emnet »Belle Boskop«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Belle Boskop

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider