Forum

Frugttræer i haven, halvskygge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 27. august 2014 kl. 15.53

Hejsa

Jeg tænker på at plante et æbletræ, et pæretræ, et blommetræ og et kirsebærtræ i haven.

Jeg ønsker at det skal være et familietræ, hvad angår æble, pære og blommetræet.

Disse kommer dog nok til at stå mere hen ad i halvskygge end i fuld sol hele dagen. Dog kommer de til at stå bedre i læ for vinden. De kommer til at stå i nærheden af en ligusterhæk, har det betydning?

Kan disse træer bære frugt under disse omstændigheder?

De skal gerne stå ved siden af hinanden på en række, hvor langt bør jeg have imellem træerne, for at de ikke tager næring fra hinanden?

MVH
Andreas

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. august 2014 kl. 7.48

det kan du godt du skal have min. 3 meter mimellem

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 28. august 2014 kl. 8.15

3 meter i mellem, er det uanset hvilken grundstamme man vælger? Eller kan jeg tage en svagere voksende grundstamme og plante tættere?

Jeg tænker i forhold til kronen på træet, den har jeg tænkt mig at holde lille, så træerne ikke komme til at flette sammen i kronen.

Er der noget med sygdomme mellem disse 4 frugttræer jeg bør være opmærksom på, i forhold til afstand osv?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. august 2014 kl. 8.18

Hej Andreas
Planteafstand er afhængig af jordbund, hvilken rod træerne er podet på og hvor meget du vil klippe i træerne, og afhængig af hvor langt ud i fremtiden du tænker dig træerne skal stå på deres plads.
En planteafstand fra 3 meter til svagtvoksende træer - til mindst 5 meter til lidt mere kraftigt voksende og skal du op i de aller kraftigst voksende - f.eks. kirsebær på god jord og på fuglekirsebær grundstamme mindst 10 meter (uden beskæring).

Nyt svar til emnet »Frugttræer i haven, halvskygge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frugttræer i haven, halvskygge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider