Forum

Pelargoniestiklinger her og nu?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2014 kl. 17.49

Desværre kom der slet ingen svar på mit spørgsmål vedr. pelargoniestiklinger på nuværende tidspunkt. Er der ingen der ved noget om tidspunktet for at tage stiklinger og overvintre dem?
Mine pelargonier har i år udviklet sig til næsten meterhøje planter og det er klart, at jeg ikke kan overvintre dem - heller ikke når jeg skærer dem ned.
Jeg savner svar på om det er ok at lave nye planter/stiklinger på nuværende tidspunkt?
Ingeborg

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. august 2014 kl. 18.22

det er ok at forsøge, men det er ved at være lidt sent.
prøv :-) / Anne

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. august 2014 kl. 19.19

aj, det var vist et lidt hurtigt svar, men det var spisetid. undskyld.
temperaturen skal helst være omkring 20 - 21 ° det er derfor jeg skriver det er lidt sent. Jeg har dog kun erfaring med alm Pelargonier, altså ikke engelske og de fint forædlede, og plejer at sætte dem i såjord i potter.
men de kan jo også slå rod i vand, måske det er nemmere på nuværende tidspunkt ?
leveringstiden på en stikling med rod er 2- 6 uger./ Anne

3 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. august 2014 kl. 21.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 28. august 2014 kl. 8.16

Det kan godt lade sig gøre, men du vil være nødt til at overvintre småplanterne indendøre - altså i stuetemperatur i vindueskarmen. De når ikke at blive robuste nok til at overvintre ved lav temperatur. De vil blive ranglede og lidt blege i løbet af vinteren, men det kommer de sig hurtigt over når først foråret kommer.
Jeg plejer ikke at tage stiklinger så sent, netop fordi de ikke når at blive robuste nok, omkring midt juli plejer at være det sidste tidspunkt jeg laver stiklinger.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. august 2014 kl. 9.47

jeg kender flere garvede pelargoniefolk som laver stiklinger lige omkring jul/nytår, men den bedste tid at lave stiklinger/nye planter på er faktisk nu, da pelargonierne er i god vækst og derfor er det livskraftige stiklinger man tager.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. august 2014 kl. 11.20

Tak for svarene
@Frank - Det link du henviser til siger desværre ikke noget om det kan lade sig gøre at lave stiklinger nu. Selvfølgelig havde jeg googlet denne side. Ofte finder man jo svarene ved at google.
Stiklinger ved juletid kræver også vindueskarme - eller i hvert tilfælde varme. Jeg er ikke interesseret i at have "gartneri" i vindueskarme, som jeg skal se på hver dag. Vi har desværre ingen kældervinduer - eller kælder. Jeg har et vindue i vores lille værksted - men her er varmeinstallationerne og der er for varmt. (Det har jeg prøvet, men kunne ikke holde planterne "nede".)
På den anden side havde Brugsen fine pelargonier til 12 kr. stykket i år, så jeg bør jo slet ikke bekymre mig om stiklinger :-)
Jeg har ingen særlige sorter som er svære at få fat i igen.
Ingeborg - Alligevel tak for svarene

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. august 2014 kl. 12.02

Så er det jeg sidder med den tanke hvorfor spurgte du så hvis du ikke interesseret i at lave stiklinger alligevel,

8 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. august 2014 kl. 13.12

9 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. august 2014 kl. 13.21

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. august 2014 kl. 20.31

@Lis P
Jeg spurgte fordi jeg var interesseret. Svarene viser enten at det ikke kan lade sig gøre på nuværende tidspunkt - eller at det kræver rum/temperatur osv. som jeg ikke kan give stiklingerne. Derfor burde jeg måske helt lade være. Og gartnerne skal jo også leve.
@Frank
Når du nu har lavet yderligere research for mig så havde jeg ikke selv fundet den side. Tak for det, selvom jeg ikke skal være pelargonie enthusiast. :-)
Mange hilsner
Ingeborg

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2014 kl. 15.14

@Frank
Du spurgte om jeg havde mistbænk eller drivhus. Jeg har ingen af delene, men har mulighed for at sætte "telt" over mit højbed. Jeg har heller ikke lyst til "nursestationer" af større dimensioner. Der skal simpelthen trappes ned på havearbejdet. Rundt omkring i bedene er det blevet sådan at den ene blomstring afløser den anden. Det er så vel at mærke blomstringer, som naturen selv sørger for uden at jeg skal gribe alt for meget ind
Mange hilsner
Ingeborg

12 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. august 2014 kl. 16.03

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2014 kl. 12.30

Hej Frank
Problemet er at familien - dem med muskler - bor for langt væk fra os. Så skulle vi ligefrem invitere til "arbejdsweekend". :-)
Ingeborg

14 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. august 2014 kl. 18.00

Nyt svar til emnet »Pelargoniestiklinger her og nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pelargoniestiklinger her og nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider