Forum

Stubfræsning og nyt frugttræ, hvornår?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 17. september 2014 kl. 22.14

Hej

Jeg har en stub på 50 cm stående i haven, som jeg gerne vil af med, da den står ideelt placeret i forhold til hvor jeg gerne vil have et æble eller andet frugttræ stående.

I forhold til næringsstoffer i jorden til et nyt træ, hvornår bør jeg så plante et frugttræ hvor stubben står, når jeg har fået den fræset op?

Kan jeg gøre det lige efter, skal det vente et par dage, uger eller vente til næste år?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. september 2014 kl. 23.59

Stubfræsning- jeg har fået en del træer stubfræset- og jeg ville ikke plante noget der.
Efterhånden har vi godt nok ventet 6-7 år, og det er nok passende.

Jorden efter et stort træ- er ikke næringsrig.

Mvh
Tine

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. september 2014 kl. 7.31

Hej Andreas
Du skal skifte jorden ud med ny og frisk jord, hvor du har stubfræset, så kan du plante når det er plantetid, barrods planter fra midten af oktober.
Jeg ville efter hvilken arbejdsindsats jeg vil bruge - at bytte omkring en hel m3 jord, hvis det er store træer, der har stået der.
Så vil du få rigtig god gang i det nye træ.
Jord, hvor der ikke tidligere har stået træer i, er fint - så du skal ikke ud at købe jord dertil.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 18. september 2014 kl. 15.13

Boi, hvilken jord ville jeg skulle fylde hullet ud med? Hvis det nu er noget jeg skal ud og købe i et havecenter eller lignende, eller hvis det er muligt, så noger jord fra en genbrugsstation?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. september 2014 kl. 15.42

Jeg tror, Boi mener, at du graver et hul i haven - et sted uden frugttræer - og "bytter" jorden i de to huller. Altså helt almindelig havejord.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. september 2014 kl. 18.26

Hej Andreas
Jeg mener at har du et andet sted i haven, f.eks. køkkenhave - du kan grave jord fra og bytte - så gør du bare det. Du skal endelig ikke skaffe noget som helst, der indeholder spagnum, det er hos mig strengt forbudt at bruge til frugttræer.
Du ved som oftest heller ikke hvilket indhold der er i kommunekompost, så det er bedst at bruge som jorddække mellem buske og stauder.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. september 2014 kl. 17.48

Stubfræsning går på stubbene, så efter et stort træ, kan der være tykke rødder i jorden, der er de der 6-8 år eller mere om at rådne væk, så der kan graves/øsnes i jorden.
Thuja og ceder er endnu længere om det!

Vi fik stubfræset efter kastanje- der kom en del rodskud fra nogen yngre planter, der stod tæt på det gamle træ. Så fik vi stbfræset en stor ask (kun delvis, da den pga hæk/hegn ikke var til at komme til), den skød igen, men der åd rådyrene de nye skud. (Man kan også være glad for rådyrene for den slags! ;-) ).

En kubikmeter jord er meget at skulle køre med i trillebøren, men ok- min fysik er af kagedej, så jeg vil hellere vente.

Forresten spån fra stubfræsning kan også være godt til jorddækning.

Held med det!

Mvh
Tine- de mindre træer vi også fik stubfræset- kom aldrig igen.

Nyt svar til emnet »Stubfræsning og nyt frugttræ, hvornår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stubfræsning og nyt frugttræ, hvornår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider