Skrevet af: Jonas Nielsen, 22. september 2014 kl. 11.51
Hej! Jeg har i årenes løb fået en stor pasion for oliventræer og har efterhånden en god samling af dem derhjemme. Jeg står i den dejlige situation at være blevet husejer og har i den forbindelse leget med tanken om, at plante mit største oliventræ ud i haven. Jeg har læst rigtig mange steder at det godt kan lade sig gøre, men ikke hvordan.
* Er det muligt at plante det i en nedgravet anordning med isolering (tænker en en kasse på fx 3x3x2 meter med flamingo) ?
* Kan træet overleve hvis bare rodnettet er godt beskyttet mod frost? (Havde tænkt at træet skulle stå i en vinkel ved huset, hvor det er i læ fra nord- og østenvind)
Med mange venlige hilsner
Jonas
Skrevet af: Svend Høst, 22. september 2014 kl. 15.25
Jeg har et oliventræ på friland , stående op ad husets østvæg og det klarer sig nu på 4 år , oliven træer kan godt kortvarig klare ned til minus 12 C , de skal have frost for at blomstre og sætte frugt , det skal pakkes godt ind når frosten kommer ned under minus 10 C , berømt er gåsetårns oliventræet som står et lunt sted og er blevet stort.
Skrevet af: Jonas Nielsen, 22. september 2014 kl. 17.18
Og har du dit plantet i jorden eller i potte Svend ?:) Det med frugten var jeg godt klar over :)
Skrevet af: Svend Høst, 22. september 2014 kl. 22.23
Det er plantet i jorden.......
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. september 2014 kl. 8.08
vores oliventræ står i potte og i haven om sommeren og i frostfrit drivhus om vinteren - ned til 0 grader - det både blomstrer ig sætter frugt hvert år
Skrevet af: Jonas Nielsen, 23. september 2014 kl. 9.19
Hvor dybt har du plantet det Svend? Jeg tænker tager rødderne ikke skade hvis der kommer hård frost?:)
Det lyder godt Mogens! Hvor store bliver dine frugter? Mit træ havde frugter på det første år jeg havde det, men har ikke haft held med at få frugt på siden?
Skrevet af: Svend Høst, 23. september 2014 kl. 9.58
Mit oliventræ nr2 står hele året i drivhus (koldhus) og bliver dækket godt til i meget kolde perioder , det på friland er bare gravet ned på normal måde .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Oliventræ som fast inventar i haven? :)