Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2014 kl. 17.21
Jeg fik i går (udover hvidløgene, som jo blev taget noget unådigt op) plantet to små frugttræer.
Men altså: Jorden er hård, og formentlig kørt godt og grundigt i smadder efter vi fik etableret minirenseanlæg for nogen år siden.
Kan man få grubbet, der er ikke rigtigt så meget plads at gøre godt med, slet ikke adgang til maskiner i den størrelse, der var der dengang. (Så skal vi rive postkassen og skraldespandeskjulet ned, det var lidt dyrt at få lavet).
Jeg stod godt nok med min greb- og forsøgte at løsne jorden i plantehullerne. Min jord er ellers ½ meter muld, så blårler mv i bunden.
Nu har jeg det lidt: Kan træerne gro- er det ok,, og hvis ikke- er det bare ærgerligt. Men jeg meget gerne have træer s(må) eller buske,
så jeg kan fodre fugle.
Mvh
Tine

Skrevet af: Boi Jensen, 23. september 2014 kl. 18.38
Jamen Tine
Hvis du har hård jord, skal du få den løsnet og i morgen skal det regne hele dagen, så bare i gang med skovl, spade og hvad der ellers er nødvendigt og få plantet dine træer ordentligt.
Ingen træer kan få rødder ned i hård jord af din type og det vil sige at det hele måske er spildt, hvis du ikke gør noget.
Du kan blande kompost, sand/grus i leret og så skal du ned i mindst 75 cm dybde, hvis det skal nytte noget.

Skrevet af: Karna Maj, 24. september 2014 kl. 13.34
Hej Tine
Du kan i dette svar finde nogle forslag til, hvad du kan gøre ved din komprimerede jord for igen at få etableret en god dyrkningsjord.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/jord/13719.html
Det er også lidt en trøst, at man ikke er alene i verden med problemet, og at man kan komme i mål.
Hilsen Karna
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Når jorden er hårdmast?