Forum

Valg af æblesorter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 25. september 2014 kl. 8.23

Hejsa

Jeg er ved at skulle have et æbletræ med flere podninger på (familietræ)
Dog er jeg i tvivl om, hvilke sorter jeg skal vælge.

Jeg ønsker at have både tidlig, middeltidlig og sene sorter.

Men alt dette er underordnet, hvis smagen selvfølgelig ikke er til ens tilfredsstillelse.
Er der nogen på dette forum, der ved hvor jeg skal tage hen, for at smage på forskellige æblesorter inden for de næste 2 ugers tid? Jeg ved godt ikke alle sorter er klar nu, men nogle af de mest gængse?

Jeg var for nylig i Rema 1000, hvor jeg smagte rød gråsten, som er udemærket, men jeg ved jeg har smagt bedre.

Nogle ideer?

MVH
Andreas

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2014 kl. 10.54

Pometet i Tåstrup har åbent her i weekenden , l Blomstergaarden i Viborg skulle også have åbent. Jeg ved det, da det lige er blevet nævn i en anden tråd .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. september 2014 kl. 15.57

Hej Andreas
Først og fremmest skal du forsøge at finde sunde sorter, for det er afgørende for om projektet lykkes.
Og som Søren skriver er der nogle få muligheder for at smage, men du kan også botanisere på nettet og i gamle bøger.
Sundhed er forskellig i forhold til hvor du bor, jeg bor i Holstebro og her trives langt fra så mange sorter, som hvis du bor ud til en østjysk fjord, eller endnu bedre på nogle af øerne omkring Fyn og Sjælland, d.v.s. i det østlige kan flere sorter lykkes og i det vestlige færre.
Men der er stadig masser af muligheder for at finde velsmagende frugt til en flersortstræ.
Du kan jo f.eks. se på min hjemmeside, hvor de sundeste sorter er beskrevet med "sund sort" eller lignende tekst.
www.de-gamle-sorter.dk

Jeg tager i denne weekend til Ammersbek lidt nord for Hamburg i Tyskland for at udstille danske æbler og der kommer tyskere og hollændere også med deres frugter. Så udveksler vi erfaringer og tips, om bl.a. hvilke sorter vi synes om. Der kommer normalt 4-5000 besøgende i løbet af weekenden, så der bliver nogle at snakke tysk med.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 25. september 2014 kl. 23.39

Nu kunne jeg så godt tænke mig at spørge Boi efter om det er en skrøne, at danske æbler smager af mere end i så mange andre lande. Og hvordan i forhold til Tyskland og Holland. Eller er deres æbler endnu bedre end vores ?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 26. september 2014 kl. 23.26

Er det i grunden ikke den enkelte person som kan afgøre hvilket æble man synes smager bedst? Og hvilke æbler der er bedst til hvad?
Vi har kun et enkelt gammelt Filippa træ i haven og lige nu smager de eventyrligt dejligt efter min smag, men ikke efter gemalens. Han foretrækker andre sorter. Jeg køber også gerne Pink Lady og Cox Orange når den tid er.
Desværre har Filippa ikke nogen lang holdbarhed - og vores træ er desværre så højt at vi ikke kan plukke i toppen, hvor de bedste æbler sidder. Uhm..... nu må jeg altså ud efter et æble!
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2014 kl. 8.59

Pia - det er vores klimaforhold, der gør, at vores æbler bliver så gode:

"Danske æbler og pærer er blandt verdens bedste, berømte for den gode smag, der kun opnås under klimaforhold, som dem vi har her i landet. Lange, varme sommerdage, som i modningssæsonen afløses af køligt, klart sommervejr, giver saft, kraft og den blanding af sødme og syrlighed, som kendetegner de danske æbler."

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. september 2014 kl. 11.23

Når jeg er ude med smagsprøver opdager man, hvor forskellig folks smagsløg er udviklet. Heldigvis er der æbler til enhver smag.

Danske æbler, der får lov at modne på træet får betydeligt mere sødme p.g.a. den store forskel på dag og nattemperaturen her i efteråret. Desværre skal æbler til salg plukkes lang tid før de er fuldmodne - derfor når de danske æbler i butikkerne ikke samme høje smagsoplevelse som dem vi har i haven.

Skal man have nye æbler i sin have så er æblehaven med de danske æbler på Gl. Estrup og Blomstergårdens pomet med over 350 forskellige æbler et par gode steder at besøge. Her kan man komme i hele æblesæsonen og se og smage på æblerne, når de er fuldmodne og dermed udvælge de sorter der er bedst til ens egen have, på de tidspunkter af året, hvor man har et hul i æbleproduktionen.

Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 27. september 2014 kl. 16.09

Hvorfra ved du Anja, at de er berømte ? jeg kan ikke lade være med at tænke på ordsproget "hver so syntes bedst om egne grise" eller den med "man kan lyve så mange gange for sig selv (Danmark) at man til sidst tror det er sandheden. Er det beviseligt at vore æbler er bedre en i så mange andre lande. Nu skulle der så gerne komme to-kulturelle på banen. Hvad tænker du ?? Jeg køber aldrig selv udenlandske æbler da jeg ikke kan li dem. Eller rettere,, de smager ikke af så meget, det sidste var med ja hatten på.

Nyt svar til emnet »Valg af æblesorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Valg af æblesorter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider