Forum

Stort area til bær buske.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 30. september 2014 kl. 23.40

Hej alle.

Vi har købt et nedlagt landbrug med noget ekstra jord. Denne jord vil jeg gerne plante bær i, mange forskellige og sjove bær. Min plan er at plante lange rækker med hver bær type. Jeg kan lave ca 10-15 rækker af 80-70 meter. Nogen der kan anbefale en fremgangsmåde der minimer vedligehold af ukrudt og andet. Der skal selvfølgelig være plads til at jeg kan køre mellem rækkerne med en have traktor.

Jeg er desuden i tvivl om hvilken retning ville være bedst at lave disse række i skal de stå mod nord syd eller øst vest for at de får mest sol ?

Alle gode råd modtages, hvis der er nogen der har gode erfaringer med bær, eller en metode/fremgangsmåde høre jeg det meget gerne. Jeg er fra århus hvis nogen brænder for at snakke bær giver jeg gerne et par sodavand og en rundvisning :)

På fornd tak.

Mvh
Morte

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. oktober 2014 kl. 8.06

Hej Morten
Det var da en oplagt ide - og kan du holde jorden mellem rækkerne med traktor, skal du nok have mindst 3 meter mellem rækkerne, de skal om muligt lægges nord syd så planterne få mest muligt lys og ingen rækker kommer til at skygge for meget for andre. Der er så mange forskellige slags der kan plantes udover de almindelige solbær og ribs, men det skal helst være noget du enten gerne vil se på, eller hvor du kan bruge bærrene til et eller andet. Lige nu høster jeg havtorn i stor stil og hvor det før var et stort problem for nogle at høste dem, går det fint med klipning af kviste fulde af bær, i en pose i fryser til næste dag og de slås af med en pind, lidt luft til sortering af blade og de er klar til opbevaring. Aronia er også et must ligesom efterårshindbær.
Mange af planterne kan du selv lave, hvis du har interesse deri.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 1. oktober 2014 kl. 8.40

Hej Boi.

Tak for rigtig god information. Lige for at være helt sikker, når du siger mod syd så mener du at rækkerne skal stå fra syd mod nord ?

Kan man uden problemer bliver ved med at klippe grene af havtorn, uden at buske tager skade ? Hvis så er det et super råd og havntorn er på min must liste. Aronia skal jeg have kigget på, men lyder også spændene jeg har plads til en del bær så er rigtig glad for forslag til alternative bær end blot ribs og solbær, stikkelsbær :)

Jeg er rigtig glad for bærbuske og deres forskellige udseende så her ønsker jeg også en god blanding. Jeg tænker desuden amerikanske blåbær, ægte blåbær, muligvis mini kiwi, tyttebær ribs og solbær, stikkelsbær.

Er der andre der har forslag til sjove/specielle bær ?

Mvh
Morten

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. oktober 2014 kl. 11.39

Hej Morten Nielsen

Jeg tillader mig lige at komme med et alternativ til bærbuskene - og jeg gør det, fordi du er så heldig at have et kæmpeareal til rådighed....

Hasselbuske kan være en mulighed - og hvis du bliver nysgerrig på detaljer vil jeg foreslå, at du sætter dig i forbindelse med Lars Westergaard, som driver en økologisk planteskole med speciale i nødder og bl.a stenfrugter. Du kan kontakte ham på lars@westergaards.dk eller via hjemmesiden Westergaards Planteskole.

Der skal selvfølgelig tages hensyn til disse buske's skyggevirkning hvis de placeres tæt ved solkrævende planter.

Og så lige en sidebemærkning: Der er ved at være samlet anvendelige erfaringer i dyrkning af skovhaver - hvor din havetraktor alene er nødvendig i anlægsfasen.... Det er måske værd at overveje. Du kan få meget mere at vide ved at kontakte
Esben eller Mira fra Svanholm - evt via hjemmesiden "levbaeredygtigt.dk"

Jeg ønsker dig alt muligt held med at realisere frugthaven !

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. oktober 2014 kl. 16.48

Hej Lone og Morten
Jeg har da også hassel, hvor Lars mest arbejder i podede hassel på stammer. Mine er rodægte, men dem har Lars også nogle af.
Hassel er mest egnet til at danne læ og det betyder at de skal have en vis afstand til bærbuskene, da de bliver meget højere.
Og ja - det er rækker vendt fra syd mod nord, jeg mener.
Andre muligheder en dem der nævnes kan også være sibiriske blåbær (honningbær), hyld i forskellige sorter til både hyldeblomst og hyldebær.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. oktober 2014 kl. 20.44

Måske forskellige paradisæbler helt mod nord - forskellige sorter for enden af rækkerne, så de ikke skygger, når de vokser til?

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. oktober 2014 kl. 20.47

Og Morten: måske kan du blive inspireret af denne tråd til hvilke bær, det er værd at dyrke?

www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/12735.html

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. oktober 2014 kl. 20.50

Marmelade-busken, Eleagnus umbelata eller Eleagnus multiflora er også en god hårdfør frugtbusk.
Bærmispel smager fortrinligt, hvis man kan nå dem før fuglene hapser dem.
Viburnum trilobum er en ukendt frugtbusk fra USA. Smager som tranebær.
Pas på med Goji-bær. Den kan brede sig voldsomt. Den gror vildt ved de danske kyster.
Held og lykke
Anne Marie

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. oktober 2014 kl. 20.59

Husk endelig nogle kirsebær-kornel. Jeg har lige høstet mine, som var næsten sorte og smagte super godt. De er godt til læ.
Anne Marie

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. oktober 2014 kl. 23.03

Honningbær eller sibirisk blåbær, som jeg helst vil kalde dem, kan nu leveres i 8-10 sorter. Saskatoonbær og sødrøn bør måske overvejes til den nordlige del. Aronia fås også i flere sorter. Som Anja skriver er paradisæbler også en mulighed som enkeltstående træer i rækkerne. Der er rigtig mange, som vi har lavet fødevareafprøvning på.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 1. oktober 2014 kl. 23.17

Hold da helt op, jeg er helt overvældet af alle de svar. Lækkert med et venlig positiv forum :)

1000 tak for alle jeres forslag de bliver alle skrevet ned, målet er at have så meget som muligt og en skovhave lyder helt fantastisk. Jeg har fået masser at tænke over, og masse af kilder til ny information. Jeg takker jer alle for jeres super input. Lad mig endelig vide hvis der er mere i synes jeg skal overveje eller vide.

Vi har kun haft stedet i 2 år og har ca 18.000 m2 grund og de skal primært bruges til spiselige planter og buske. Lige nu har jeg ca 4-5000 kvm der er dedikeret til dette bær projekt så det er et stort research arbejde for mig at komme ind i det hele men elsker hvert et sekund ;)

Mvh
Morten

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. oktober 2014 kl. 16.01

Hej Morten. Dit projekt lyder spændende, og nu har du jo også fået en masse gode forslag her på forum.
Og ikke for at være lyseslukker, men har du selv en MEGET STOR familie, eller har du sikret dig aftaler om aftagere af al den dejlige bærfrugt som du kan producere ?
Lige for tiden pløjes der jo mange hektarer bærbuske ned fordi bærrene kun kan sælges med betragtelige tab.
Det er jo en af lyksalighederne ved vores medlemskab af den forjættende union (EU) De giver massive tilskud til bærproduktion i Polen (så vidt jeg husker) med det resultat, at de der lever af bærproduktion i DK må opgive og pløje buskene ned.
Og så må vi jo bare håbe på, at de bær vi så kan købe i butikker fremover ikke er skyllet i kloakvand !
Held og lykke med dit projekt.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 2. oktober 2014 kl. 22.09

Hej Gert O.

Tak for dit input og du rammer hovedet på sømmet, jeg har måske ikke en meget stor familie. Men den jeg har vil jeg gerne levere gode usprøjtet bær til der ikke har været udsat for noget kunstig fremstillet gødning eller andet. Det skal være så naturligt som muligt. Jeg er ikke så bange for afsætning vi har massere ideer og vi elsker at sylte :)

At vi slipper for bær fuld af kloarkvand er en af de mange bonusser og så vil jeg opfordre folk på dette forum til at komme ud og hente bær og få en snak om den gode måde at være selvforsynende med bær på. Jeg lære MEGET gerne fra folk der ved mere end mig, som på nuværende tidspunkt er de fleste. Drømmen er over tid at være så selvforsynende som muligt, hvilket netop er derfor vi har købt dette sted. Det har lange udsigter men for hvert år tager jeg et skridt nærmere denne drøm og hver baby skridt føles fantastisk :)

Igen tak for alle jeres input, jeg kommer gerne med opdatering og billeder hvis det har interesse. Jeg ved egentlig ikke om dette er den slags forum ? Men dette bær projekt forventer jeg køre over de næste 2-4 år før jeg har fået etableret det store område :)

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. oktober 2014 kl. 22.30

Hvilken landsdel befinder du dig i, Morten?

Måske nogen i nærheden af dig har noget sjovt, som du kan få planter eller stiklinger af...

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. oktober 2014 kl. 6.15

Og ellers kan jeg anbefale deljorden.dk, som denne forening også driver.
Der er sikkert nogen, som byder på en samtale over noget bærplukning?

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. oktober 2014 kl. 7.04

Aprpos bær: Så opgav min søster både solbær og jordbær for et par år siden. De leverede ellers til GASA.

Det koster også penge at få plukkere ud, på mine kanter er det fx mest østarbejdere, der høster løg og nu græskar.

Medmindre du regner med at have en vejbod, og selv fryse resten ned, så vil det koste- og at folk så tisser i bærene- medmindre du tilbyder dem noget andet. (Wc-vogn. den koster også i leje og vand mm)
Det koster altsammen.

Ideen er god, jeg ville så skifte mellem bærtyperne,, for hver 5-6. plante og plante frugttræer og nødder, slåen er også et fint hegn. Men ting i lange rækker, duer kun konventionelt.

Så kan man have høns og kløver for resten.

Mvh
Tine- hvis pærer forresten gik i naboens høns' maver- til min ærgrelse!

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 4. oktober 2014 kl. 9.14

Jeg er i Aarhus N, nærmere betegnet 8380 Trige.

Det var også planen at blande rækkerne lidt, men træer kommer der nok ikke ind. Er lidt bekymret for den skygge de laver, men der kommer helt sikkert nogen træer for enden af rækkerne :)

En vejbod er også en mulighed, men jeg er nu ikke så bekymret for afsætningen, om ikke andet er der massere af mennesker der er interesseret i gode gratis bær :)

Nyt svar til emnet »Stort area til bær buske.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stort area til bær buske.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider