Skrevet af: Andreas Kromann, 4. oktober 2014 kl. 15.02
Hejsa
Jeg er ved at skulle have købt nogle frugtbuske, nærmere bestemt hindbær, ribs og stikkelsbær, til min nye have.
Jeg er dog også presset på tid med at renovere huset, så det er muligt at jeg ikke når i haven og kan få gravet buskene ned.
Men hvis jeg køber hindbærbuskene i 5 L potter, samt ribs og stikkelsbær i 3,5 L potter og jeg lader dem stå op ad en sydvendt mur, kan de så evt. klare sig gennem vinteren og blive plantet i foråret?
Det er sorterne Autumm bliss, Algonquiin og Fallgold for hindbær, og Tatjana for stikkelsbær og Rovanda for ribs, som jeg har tænkt mig at købe, samt et lille oliventræ til at stå i min udestue.
Skal jeg evt. pakke potterne ind i nogle sække, så de bedre holder på varmen? Eller stille dem alle i udestuen i stedet? Der er mulighed for udluftning i udstuen.
Jeg vil jo helst gerne nå at have dem gravet ned i dette efterår, men sker der noget ved at lade dem stå i potter, hvis jeg ikke kan nå det, inden den første nattefrost kommer?
Og er der evt. andet jeg skal være opmærksom på?
MVH
Andreas

Skrevet af: Boi Jensen, 4. oktober 2014 kl. 16.30
Hej Andreas
Hvorfor dog købe planter i potter, når de er meget billigere barrods og har du ikke tid at plante dem, gør du bare som vi gør i planteskolen, sætter dem i indslag til du har tid at plante, senest midt i april året efter.
Hvis du absolut vil have planter til at klare sig i potter vinteren over, skal de enten ind under tag eller graves 3/4 ned i jorden, så de ikke frysetørrer fra alle sider, for det kan planter med en fugtig rodklump ikke tåle ret godt, læs bare at mange af dem nok vil dø.
God held med bærbuskene.
www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hindbær, stikkelsbær og ribs i potter