Skrevet af: Christina T., 5. oktober 2014 kl. 17.48
Kære Brugere
Jeg er ved at lave et lille projekt i min have, hvor jeg har tænkt mig at plante 3 bærmispel "amelanchier laevis ballerina" i tre store krukker med henblik på, at de vokser sig 4 meter høje og skygger for, at naboen kan se ned på vores terrasse oppe fra deres hus, som ligger højere end vores. Spørgsmålet er, hvor mange liter jord skal der kunne være i krukkerne for, at træerne kan trives i mange år? Har tænkt på krukker på Ø140cm som rummer 1000 l jord, men kan mindre mon gøre det?
På forhånd tak,
Christina
Skrevet af: Freya Grossmann, 5. oktober 2014 kl. 22.12
Hvor skaffer du så store krukker? Og hvor høje er sådanne krukker, det har betydning for trivslen (kan ikke liiige regne mig frem til det). De er vel på størrelse med en palletank?
Og hvorfor overhovedet ønske dem i krukker?
Kan du ikke tage nogle fliser på?
For en ting er, om rødderne har plads nok. Noget andet er vandingsbehovet for så store træer, så du ikke skal løse med vandslangen hele tiden.
Skrevet af: Ruben Vesterager, 6. oktober 2014 kl. 10.03
Hej Christina
Jeg sad lige og tænkte om de skal kunne flyttes med tiden?
For hvis ikke og du syntes det er dekorativ med krukkerne.. vil jeg da skære bunden af krukkerne, og så sætte dem så de får adgang til noget jord nedenunder så rødderne kan komme dybt i jorden og suge vand ;-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. oktober 2014 kl. 10.14
Jeg er nysgerrig som Freya - hvorfor overhovedet forsøge at holde så store træer i krukker?
De vil både have det bedre og være meget lettere at passe direkte udplantet i jorden :)

Skrevet af: Flemming Lindberg, 7. oktober 2014 kl. 13.51
Hej Christina!
Her kan du se hvad der sker, hvis krukken er for lille.
Hilsen Flemming!

Skrevet af: Christina T., 8. oktober 2014 kl. 22.10
Tusind tak for jeres spørgsmål, jeg kan godt forstå I spørger, hvorfor jeg overhovedet vælger krukker. Det er således, at der ikke er plads til træer i jorden ved siden af terrassen. Fjerner jeg fliser fra terassen, er min erfaring, at trærødderne om et par år flytter rundt på stenene og skubber terrassen skævbenede bulet, derfor vælger jeg krukkerne.
GH- form laver fine store krukker og plantekasser i støbejern, tænker det kan blive en helt fin løsning. Se vedhæftede billede.
Mange hilsner
Christina

Skrevet af: Christina T., 8. oktober 2014 kl. 22.13
Og tak for billedet Flemming :-) Meget skulpturelt træ med stærke rødder.
Vh
Christina
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. oktober 2014 kl. 21.57
Jeg tror krukkerne er ALT for små til fire meter høje træer.
Er der huller i bunden af krukkerne? For ellers vil de risikere at soppe i vand, og så går de ud...
Jeg ville bruge pengene på at få omlagt terrassen med en ny kant, så rødderne ikke skubber stenene.
Skrevet af: Henry G., 10. oktober 2014 kl. 12.17
Hej Christina hvis du vil have en Amelanchier der bliver 4 m høj, skal du nok bruge canadensis, der normalt bliver op til 4 m efter 8 - 15 år, og har en mere opret vækst, laevis har en mere hængende vækstform og bliver normalt kun ca. 3 m efter 8 -15 år, men da de skal stå i en beholder bliver det nok til store "bonsai" træer. Hilsen Henry G.

Skrevet af: Tine Horsum, 10. oktober 2014 kl. 13.36
@ Flemming fedt billede af dit "bonsaitræ" i overstørrelse- det er faktisk flot.
Støbejern er et ret skørt materiale, så jeg ville ikke bruge det til træer, der får rødder i større stil, de risikerer at sprænge beholderen. (Og så ruster det også over tid)
Hvis det var mig, ville jeg måske kigge på cementrør (kloakrør), de fås også kegleformede, så man kan vende dem på flere måder. Men de er sindssygt tunge at få på plads. Og om de så er det kønneste? De kan dog males, selvom det også koster! Der er ihvertfald "hul" i bunden. ;-)
Med cementrør kan man også have underbeplantning, og måske nøjes med lidt lavere buske/småtræer. De vil allerede fra start være oppe i en vis højde om ikke andet.
Hvis du vælger at plante i terrassen,, så sørg for at få lavet et godt stort plantehul, hvor der løsnes godt i dybden- og kommer rigeligt med god jord i. Men det vil være svært at få fliserne tilbage på plads i grus, men nok ikke helt umuligt.
Mvh
Tine- ellers kan et solsejl vel også gøre det?
Skrevet af: Anonym bruger, 11. oktober 2014 kl. 14.42
Hej
Jeg synes også at du kunne prøve at tænke på en anden måde at få skærmet for indblik. Jeg har aldrig set eller hørt om træer af det format, plantet i krukker. Hvor meget vand skal sådan et træ iøvrigt have? Regner man ikke med at rodnettet svarer til kronens størrelse for de fleste træers vedkommende? Iøvrigt ved jeg slet ikke, hvordan man skal kunne vande med den nødvendige mængde oveni krukkerne, medmindre man "indlægger" vand i krukkerne permanent. Afstanden fra krukkerne til terassen er også værd at tage hensyn til. Det snyder vel som for os andre, der starter med at plante for tæt, medmindre vi har satset på ammetræer.
Kan der ikke plantes højere træer udenfor terassen?
Ingeborg
Skrevet af: Christina T., 12. oktober 2014 kl. 22.48
Hej!
Tak for svar Og inspiration. Har besluttet mig for lidt mindre træer i store krukker med dræn og tilsluttet vandingsanlæg evt. Suppleret med at lade hækken vokse højere på stykket ved terassen! Tak til alle som har svaret!
:-) Christina
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvor stor skal krukken være til et træ