Forum

Rionet og frugtbuske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 8. oktober 2014 kl. 11.57

Hejsa

Almindeligt rionet, som ikke er galvaniseret, kan man bruge det til at lade fx brombær og hindbær gro op ad eller skal det være galvaniseret? Tænker her på om der afgives nogle stoffer til planterne, hvis man bruger ugalvaniseret i forhold til galvaniseret.

MVH
Andreas

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. oktober 2014 kl. 12.48

Hej Andreas brug du bare alm. rionet til dine planter, men hvorfor til hindbær, både brombær og hindbær bliver skåret ned til basis når de er afhøstet, for at bibeholde de store bær. Henry G.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 8. oktober 2014 kl. 13.52

Hej Henry G.

Min plan er at jeg vil indhegne min køkkenhave med bærbuske i espalier.

Enden af køkkenhaven er en sydvendt mur, hvor jeg vil lade en brombærbusk klatre op ad. I en 90 graders vinkel ud fra enden af muren vil jeg så opføre rionettet i den længde som køkkenhaven skal have. Langs denne vil jeg så have hindbær.

Men da du siger jeg blot skal lade dem gå i jorden, så vil jeg prøve det. Så kommer de til at være på indersiden af køkkenhaven, og så vil jeg måske prøve mig med stikkelsbærkiwi på ydersiden i et lille højbed langs ydersiden af køkkenhaven/rionettet.

Men angående jorden til både brombær og hindbær. Jeg har noget ukrudt voksende der hvor jeg vil have hindbærene og brombærene. Har hørt noget om at jeg skal lægge en sort plastic sæk over græsset og ukrudtet, lade det rådne og så grave det væk og løsne jorden nedenunder inden jeg sætter planterne ned i hullet. Jeg vil så gerne lægge noget dækbark henover efterfølgende.

Er der noget jeg skal være opmærksom på, eller gøre anderledes end jeg har tænkt her? Fik også noget at vide om at lægge en ukrudtsdug omkring planterne, så det kun er dem der kommer op gennem flisen og ukrudtsdugen.
-Andreas

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. oktober 2014 kl. 14.42

Hej Andreas er det muligt at du laver en skitse af grunden med et par mål, da jeg ikke kender f.eks. afstande til skel, hæk, hus m.m. længden på muren, er det lidt vanskeligt at give gode råd til dit projekt, højden på dine højbede er det 10 cm eller måske 60 - 70 cm. Det bedste for jorden vil nok være at grave jordstykket igennem og fjerne alt ukrudt, før du planter, med afdækning kan du ikke være sikker på, at alt visner før du skal plante. Hilsen Henry G.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 8. oktober 2014 kl. 15.55

Jeg laver lige en skitse og får lagt op i tråden her snarest muligt :)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. oktober 2014 kl. 18.12

det er fint til brombaer man skaerer jo ikke nyskuddene ned på brombaer @ henry

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. oktober 2014 kl. 19.14

Hej Mogens selvfølgelig skærer man ikke nye skud ned, derfor skrev jeg at grenene skulle være AFhØSTET. Henry G.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. oktober 2014 kl. 7.59

@ henry så vil rionettet jo netop vaere godt

Nyt svar til emnet »Rionet og frugtbuske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rionet og frugtbuske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider