Forum

Oliventræet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jørgensen, 11. oktober 2014 kl. 13.40

Hej, kan mit meget store oliventræ 2,2m overvintre inde i stuen?

Der er gulvvarme og lyst men det kan ikke komme til at stå direkte foran vinduet pga højden.

Træet er sådan et hvor grenene vokser opad - altså ligesom det er blevet forskrækket og grenene har rejst sig fra "hovedet" :-D

Vh
Hanne

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2014 kl. 21.14

Jeg tror ikke at det er klog at overvintre oliven inde i stuen.
Hvad jeg har kunne læse mig til ved at bruge søgefunktionen så er den rette temperatur nærmere de + 5 grader . Det gælder for mange af de suptropiske planter vi dyrker .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jørgensen, 13. oktober 2014 kl. 9.34

Tak for svar - det var ærgerligt....

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. oktober 2014 kl. 9.55

Sæt det udenfor indtil hård frost kommer , tåler snildt 8-10 minus gr. det skal have frost for at sætte frugt , har selv et på friland som har klaret 5 vintere , pakket ind når hård frost sætter ind.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jørgensen, 13. oktober 2014 kl. 10.46

Okay, det vil jeg prøve... Sidste år havde jeg ét som jeg lod stå ude men det klarede det ikke så derfor var det at jeg tænkte om det kunne stå inde men jeg prøver det du her skriver... var heller ikke klar over at det skulle ha´ frost for at sætte frugt :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keld Damkjær, 29. maj 2015 kl. 15.52

Hej Svend

Er det kun nede omkring roden, du pakker den ind?

Mvh

Keld

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sam Sam, 29. maj 2015 kl. 19.38

Hej Svend. Jeg har selv et oliventræ som jeg overvejer at plante ud på friland. Hvordan har beskyttet den om vinteren, og har du placeret den op ad en mure? Det kunne være dejligt, hvis du har et billede :-)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2015 kl. 8.44

@ svend oliven behøver ikke frost for at for at sætte frugt - jeg får frugter på min som overvintres ved ca 3 varmegrader

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. maj 2015 kl. 11.00

Jeg har et oliventræ stående tæt på et øst syd hushjørne , det har nu stået ude i 4 år , i hårde frostperioder (under -8 C pakker jeg det ind i et malertæppe , men på en måde så jordvarmen kan komme op til træet , her i vinter havde vi 4 nætter med ned til minus 14 så toppen blev svedet af frosten , men det har træet hurtigt genvundet.
I drivhuset står også et oliventræ og det bliver pakket ind i masser af bobleplast , det har også klaret 4 vintere og står lige nu med et hav af blomster.
Og til den ældre gartner , jeg har altid lært og læst at oliven skal have frost før at det kan give frugt , det er derfor man dyrker oliven i middelhavs lande hvor det kan blive let frost om natten , men temperaturer tæt på frysepunktet kan også gøre det ser det ud til..............

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sam Sam, 30. maj 2015 kl. 12.24

Okay Svend, jeg havde godt hørt, at oliventræet er faktisk mere hårdfør end folk lige går og tror. :) Jeg planlægger at plante den op ad en syd/vest hjørne af huset og dække det til om vinteren ved rodnettet med kokosmåtte og gran, og pakke stammen ind i bobleplast og give den en fleececover på over toppen :-)

Nyt svar til emnet »Oliventræet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Oliventræet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider