Forum

Styning- hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. oktober 2014 kl. 17.06

Jeg har nogen popler, der er plantet med henblik på at styne dem, når de var høje nok. (De skal stynes fordi, de om 100 år er gamle og hule- så ugler og fugle vil bo i dem).

Men så gik det op for mig, at jeg faktisk ikke aner, hvordan man egentlig gør? Saver man dem bare ned i en passende højde??

Ja, vedligeholdelsesklipningen- kender jeg alt til. Det er hvert andet år.
Og ja: Det er et langtidsprojekt!

Mvh
Tine

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2014 kl. 20.59

Du skær træerne midt over det første år , så lader du dem skyde fra såret . Ofte vi de skyde med 2-3 meter lange skyd. Dem skære du af året efter. Så nu er du i gang . Du kan også spring et år over og så skære af dem hvert 2 år. Men popler gror som bare pokker og skal helst beskæres hvert år .

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2014 kl. 21.02

Det tager mange år før der kan flytte ugler og flagermus ind i træerne. Men en skal jo starte på dem . Eller må det gå i arv.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. oktober 2014 kl. 21.43

Okay- Tak!

Ja det vil tage rigtig mange år, og ja, nogen skal starte sådan et projekt. Det kan ligeså godt være mig! Nu jeg er sådan naturnørdet.

Nu er jeg nærmest barnefødt i Slotsparken i Fredensborg, hvor de gamle klippede lindetræer vist er ved at være udskiftede. Om 200 år vil parken ligne den, jeg voksede op med. Så jeg er helt rolig med at ting tager meget lang tid- også/især i haven. Det tager 100 år at få et stort træ- og 10 minutter at fælde et.

Min gamle far elskede træer, og det har jeg vist arvet. Træer, fugle og natur. ;-)

Mvh
Tine

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. oktober 2014 kl. 21.47

Hej Tine Andersen

Hjemmesiden www.piloppoppel.dk har en video om styning og gode anvisninger på tidspunkt og fremgangsmåde for styning.
Det kan jo være et fint afsæt for at være sikker på at få tingene gjort i den rækkefølge, andre har erfaret er "den der virker" :-)

Venlig hilsen fra
Lone

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2014 kl. 22.10

Min var vistnok også en meget kort version. Men viste du at styning i virkeligheden handlede om at producere foder til gårdens dyr . Bonderøven gjorde det i en af sine programmer og fortalte at det var af en god kvalitet, det man fik ud af det . Han skær det med blade på .
Jeg har været med til at styne kastanier i gladsaxe kommune og det gjorte vi lige før løvspring . Om der er faste tidspunkter ved jeg ikke, det kommer nok an på hvad det skal bruges til .

6 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. oktober 2014 kl. 23.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. oktober 2014 kl. 0.27

Jeg er godt klar over, at styning egentlig kommer af et behov for løvfoder historisk set.
Men nu orker jeg altså ikke lige at få en ko/geder/får af denne grund.

Jeg kunne godt tænke mig at holde kaniner igen (de æder også grene og fx brændenældehø), men det må vente. (Til man engang kan få Blå Hollænderkaniner nær mig).

Bonderøven- tal ikke til mig om den bonderøv- med hans gamle rustne værktøj- og det gamle stive seletøj til hestene! Det aldrig gået op for ham, at rustløsneren er opfundet- og at læder skal plejes. Heste aner han intet om! Hans hingsteføl var IKKE til kåring- men følskue. OG sådan som...

Stopper og stiger af kæphesten! Frank er meget dygtig med sine hænder, men der dæleme nogen ting, han ikke kan. Sm at smøre sine ting- og heste...

Mvh
Tine- og "don't get me started!"- "Oh- you did"

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. oktober 2014 kl. 9.20

Ja men nu hylder Frank jo også princippet. "Hvorfor gøre det enkelt, når det kan kompliceres"

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. oktober 2014 kl. 9.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2014 kl. 12.02

Jeg syntes nu at han er meget underholdende. Hos mig står der flere dåser wd 40.

Nyt svar til emnet »Styning- hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Styning- hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider