Forum

Overvintring af pelargonier i avispapir

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2014 kl. 17.22

Hej
Jeg har googlet mig frem til flere forskellige måder til overvintring af pelargonier. Det var ellers min beslutning at jeg ikke ville overvintre men købe nyt.
Nu har jeg læst at man kan fjerne jorden fra rødderne, fjerne alle blade og skære planten ned til 2/3. Derpå rulle planten ind i avispapir og stille planterne tæt sammen i f. eks. en spand til overvintring uden alt for meget lys og ved 2 - 7 graders varme.

Det kan jeg overkomme og det er værd at prøve.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 31. oktober 2014 kl. 9.31

Hej Ingeborg
Tusind tak for rådet. Mine pelargonier vil nu også få en chance. De var ellers truet med et tak for i sommer. ;-)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2014 kl. 14.59

Hej Annette
Da jeg googlede fandt jeg også et gammelt indlæg her i HAVENYT om samme emne og metode. Desværre er det ikke lykkedes mig at genfinde dette indlæg så jeg kan henvise til det. Jeg kom nemlig i tvivl om hvorvidt det er hele planten eller kun den nederste del af planten, der skal i avispapir.
Måske er der et andet forumsmedlem som kan genfinde den nævnte artikel.
Jeg er i min søgen stødt på denne artikel
sapri-design.blogspot.dk/2013/11/mission-geranien-uberwintern.html
som viser en lidt anden metode. Artiklen er på tysk (jeg er Sydslesviger og vokset op med begge sprog og tolker gerne).
Vi kan håbe at nogen herinde læser denne tråd og kan hjælpe - eller kan genfinde den gamle tråd.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2014 kl. 15.02

Og endnu et link med mange billeder så man kan springe teksten over :-)
www.geranien-pflanzen.de/geranien-ueberwintern.html
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 31. oktober 2014 kl. 15.13

Jeg kender en som klipper ned, ryster jorden af og hænger dem på en tøjsnor i en mørk og kølig kælder. Venlig hilsen K.langgaard

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2014 kl. 16.12

@K. Langgaard
Tak - den metode beskrives også mange steder, men for mit vedkommende har jeg ingen kælder, men må nøjes med en frostfri garage. Derfor er overvintring i avispapir interessant for mig.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Overvintring af pelargonier i avispapir«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvintring af pelargonier i avispapir

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider